Miles

webmasterprodupress
Views
2 years ago

Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Strikt
  • Elke
Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

MCLAREN & ELVA, HOE HET

MCLAREN & ELVA, HOE HET BEGON MCLAREN & ELVA: DAAR GAAT ZE Interclassics Brussel (19-21 november) blikt terug op 65 jaar geschiedenis voor Elva, en hoe Elva McLaren een beslissend duwtje in de rug gaf. Elva is nu een modelnaam voor McLaren, maar is zoveel meer dan dat. Het is zelfs twijfelachtig of McLaren zonder Elva ooit zou uitgegroeid zijn tot constructeur, of zelfs het sportwagenmerk zoals we dat nu kennen. En wat voor één, want wie kan zeggen dat hij op dezelfde hoogte staat als Ferrari? Maar je wil natuurlijk weten wat Elva daar precies mee te maken heeft. ‘Elle va’ Terwijl de jonge Nieuw-Zeelander Bruce Mc- Laren nog de oversteek naar Europa moest maken, liet de Britse autosportenthousiast Frank Nichols zich inspireren door de Lotus Mk VI om zelf aan het racen te gaan. De auto kon beter en ook de motor kon beter, en zo liet Nichols in 1955 bij CSM een op de Lotus geïnspireerd chassis bouwen met een hart van Ford. Hij schonk zijn creatie de wervende naam Elva, vertaald uit het Frans ‘Elle va’. Ofwel ‘Zij gaat’. Elva past zo naadloos in de ellenlange geschiedenis van Britse huis-, tuin- en keukenconstructeurs, met Lotus als grootste exponent, maar met Lola, Marcos, Caterham en Cooper als bijna even beroemde voorbeelden. Door vast te houden aan competitiewagens, zowel eenzitters als kleine roadsters, slaagt Elva erin om een reputatie op te bouwen bij de amateur-racers in de Verenigde Staten. Het succes leidt tot grootse plannen. Nichols, aangespoord en gelokt door gouden verkoopbeloftes in de VS, zet de Elva Courrier op het getouw, een sportwagen voor de straat. De beloftes blijken hol, terwijl de kosten voor de productie en een nieuwe fabriek de pan uit swingen. Goed vierhonderd Couriers verlaten de fabriek. Nichols kan niet anders dan in 1961 de handdoek in de ring te gooien. Eerste McLaren Lambretta-Trojan neemt meteen de productie van Elva over. In 1965 ontstaat een nieuwe samenwerking, opnieuw op Amerika gericht. Racepiloot Bruce McLaren wil groeien als constructeur van racewagens. In de VS ziet hij een markt liggen in het CanAm-kampioenschap. McLaren klopt bij Elva aan om zijn visie uit te werken. Het resultaat is de Elva McLaren M1A, waarvan uiteindelijk 24 stuks geproduceerd zijn. Volgen nog een M1B en M1C, waarna in 1967 McLaren geheel zijn eigen weg volgt. Elva vergaat het minder goed dan McLaren. Na pogingen met BMW gaat uiteindelijk het licht uit met de laatst geproduceerde Courier eind jaren 60. Het merk krijgt wel een schare trouwe volgelingen, die de vlam voor Elva brandend houden. Onder hen, oud-premier en Europarlementslid Guy Verhofstadt: ‘Bij mij is het begonnen toen ik wilde racen op Spa in een klasse voorbehouden voor de auto’s uit de tijd van Stirling Moss. Dé typische auto in die klasse is de Lotus 11. Frank Nichols was Chapmans grote concurrent in die dagen. Hun concepten waren erg gelijkaardig en ze discussieerden onder elkaar wie nu de eerste was om gebruik te maken van de de Dion-achteras. Ik was op zoek naar een auto en vond in de Verenigde Staten een Elva-racewagen, met Coventry Climax 1100 FWA-motor. Ik heb de auto en de motor laten restaureren.’ ‘De parallellen tussen Lotus en Elva zijn duidelijk’, zegt Verhofstadt. “Maar de uitkomst was verschillend voor beide merken. Nichols heeft zich miskeken op het industrieel project met de Elva Courrier. Ik doe trouwens in de Spa Six Hours mee met een Courrier coupé, met MG B motor.’ Verhofstadt is één van de trekkers van de Elva-expositie tijdens Interclassics Brussels. ‘We hopen acht wagens bij elkaar te brengen, net als de nieuwe McLaren Elva.’ Tu vas aussi? www.interclassics.be 50 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

51 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

Copied successfully!