Miles

Views
4 months ago

Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Strikt
  • Elke
Miles #40 - EEN VOOR ALLEN

© Patrice Stable 58

© Patrice Stable 58 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

EXPO DE MECHANIEK VAN MUGLER Binnenkort te zien in het Musée des arts décoratifs in Parijs, dus niet ver weg: een veelzijdige tentoonstelling over de carrière van de vooruitstrevende (mode-)ontwerper en revolutionaire regisseur, tevens allround uitvinder van machines die bedoeld waren om het parfum Angel te ontwikkelen. Een parfum dat een historische bestseller werd. ‘Thierry Mugler, Couturissime’(*) zal flink wat sto doen odwarrelen. Élisabeth Clauss Voor de Parijse editie van deze overzichtstentoonstelling van een universele avant-garde, toont het museum tientallen silhouetten, die zowel kunstwerk als bijzonder modestuk zijn, zeldzame foto’s en gesculpteerde decors. Er is ook een zaal gewijd aan parfums om de zintuiglijkheid te benadrukken, die onlosmakelijk verbonden is aan de signatuur van deze alleskunner en veelzijdige, multidimensionale ontwerper. Thierry-Maxime Loriot, de curator van de tentoonstelling ‘Thierry Mugler, Couturissime’(*) vertelt dat de ontwerper eind jaren 70 ‘een parfum wilde ontwikkelen dat zorgde dat je zin kreeg in eten wanneer je het opdeed. Hij heeft er meer dan tien jaar over gedaan om het te ontwikkelen, waarbij hij gebruikmaakte van een molecule die gewoonlijk wordt toegepast in mengsels voor suikerspinnen en snoepgoed. Het was zowel een innovatie als een uitvinding. Hij wilde hiermee aantonen hoezeer geuren bijdragen aan de persoonlijkheid en de definitie van een individu.’ Onder auspiciën van de curator krijgt de extravagante Mugler alle aandacht in een tijd waarin meer dan ooit wordt gezocht naar een soortgelijke revolutionair. Dankzij hem bevrijdde de mode zich in de jaren 80 en 90 uit haar keurslijf. Dit gold zelfs voor de moderne Amazonecorsetten. Thierry-Maxime Loriot verheugt zich over wat de tentoonstelling zal overbrengen op de toeschouwer: ‘Eindelijk krijgen de mensen toegang tot de kunstvorm van de haute couture. Tenzij je een outfit aanschaft, kun je je - zelfs als je ze voorbij ziet komen op de catwalk, wat nauwelijks langer duurt dan een minuut - niet voorstellen hoeveel details en hoeveel weken of maanden werk aan deze bijzondere stukken is besteed. Het is belangrijk dat de jonge generatie de vrijheid van expressie ziet en de verschillende kunstvormen die tot uiting komen in de kledingstukken. Manfred Thierry Mugler wilde iedere vrouw de gelegenheid bieden om een femme fatale te zijn. Het is belangrijk om op te merken, dat de modewereld van nu beheerst wordt door de beelden op social media en dat er te vaak gebrek is aan wat Monsieur Mugler naast zijn andere talenten bezat, namelijk humor.’ * Van 30 september 2021 tot 24 april 2022 in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs. Een tentoonstelling die werd ontwikkeld, geproduceerd en gepresenteerd in Montreal, Rotterdam, München en Parijs door het Montreal Museum of Fine Arts (MMFA). © Max Abadian Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 59