MILES X BMW ELEKTRISCH RIJDEN ZONDER COMPROMISSEN Onder zijn consensuele kleedje blijkt de BMW i4 stiekem de perfecte elektrische auto: achter zijn klassieke look schuilt een gezinsberline die even praktisch is als sportief en even duurzaam als performant – ook vanuit energetisch oogpunt. De transitie naar elektromobiliteit is niet iets dat je als autoconstructeur zomaar op een-twee-drie doet. Bij BMW ging dit proces gepaard met een lange denkoefening die al enkele jaren geleden werd aangevat. Dat mondde uiteindelijk uit in een slimme strategie, die intussen al flink aan overtuigingskracht heeft gewonnen. Vanaf dit jaar wil de BMW-groep zijn verkoop van elektrische voertuigen met 50 procent verhogen. Daarvoor beschikt de constructeur vandaag over vijf voertuigen: de i4, iX, iX3, i3 en de MINI Electric. En het is nog lang niet gedaan, want dat aanbod zal snel worden uitgebreid: tegen 2025 zal het gamma al dertien 100% elektrische voertuigen omvatten. “Tegen 2023 willen we met BMW tenminste één volledig elektrisch model kunnen aanbieden in ongeveer 90 procent van onze huidige marktsegmenten”, aldus Olivier Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. De i4 past perfect in die overgangsstrategie. Meer nog, hij zal er ongetwijfeld een sleutelrol in spelen. De BMW i4 is immers het allereerste 100% elektrische model dat geen compromissen sluit. Anders gezegd: de eerste EV die geen enkele opoffering vergt van de kant van de gebruiker. Diepgaande intelligentie Schijn bedriegt: de i4 is geen 4-Reeks, ook al maakt hij gebruik van hetzelfde platform. De bedoeling was om een gezinsauto te ontwerpen die consensueel is in de positieve zin van het woord, met alle kenmerken die nodig zijn om naadloos op te gaan in het klassieke gamma. Met andere woorden: met de i4 wilde BMW een universele 100% elektrische auto ontwikkelen die tegelijk sober en discreet is en geen enkel compromis vereist, noch op het vlak van stijl, noch wat de functionaliteit betreft. Die aanpak alleen al rechtvaardigt de proporties, die doen denken aan de 4-Reeks. Zo staan zijn 4,78 meter lengte en 1,85 meter breedte garant voor een royale binnenruimte voor vijf personen, terwijl zijn beperkte hoogte van 1,45 meter niet alleen de sportieve look ten goede komt, maar ook de aerodynamische kwaliteiten. En die hebben een rechtstreekse invloed op de energie-efficiëntie, en dus op het rijbereik. De i4 behoort tot het ras van de elegante coupé-berlines, met een achterklep in plaats van een aparte koffer, waardoor de laadruimte gemakkelijk toegankelijk is. Een echt voordeel op het vlak van de functionaliteit, net zoals het beschikbare koffervolume van 470 liter, dat kan worden uitgebreid tot 1.290 liter door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen – een zeldzaamheid voor een elektrisch model. En wie dacht dat de batterij hier concessies zou vergen, heeft het mis: de i4 heeft namelijk een dubbele koffervloer waaronder een grote ruimte zit om bijvoorbeeld de oplaadaccessoires in op te bergen. BMW heeft werkelijk aan alles gedacht... Plezier als stuwende kracht De i4 laat niet zomaar in zijn kaarten kijken: onder zijn relatief conventionele look verbergt hij een waar concentraat van spitstechnologie. BMW vertrekt immers van het principe dat een echte elektrische auto vanaf een blanco 32 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV
33 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV
Elke ongeoorloofde kopie is strikt
Loading...
Loading...
Loading...
Miles on Facebook
Facebook