Miles

Views
2 weeks ago

Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

  • Text
  • Jaar
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

lad moet worden

lad moet worden ontworpen. Alleen op die manier kan elk element tot in detail geoptimaliseerd worden. Vandaar dat bij de ontwikkeling van het CLAR-platform van meet af aan een 100% elektrische aandrijving centraal stond. Dat is de logica zelve en komt bovendien de efficiëntie ten goede. De i4 is momenteel verkrijgbaar in twee motorversies en dus met twee vermogens: de eDrive40 en de M50 (zie kader). Het instapmodel van het i4-gamma, dat wordt aangedreven door één, op de achteras gemonteerde motor, is al een pareltje. Het gaat hier dus om een echte achterwielaandrijver met karakter. Dat wordt bevestigd door het vermogen, dat niet minder dan 340 pk haalt, en een maximumkoppel van 430 Nm dat permanent beschikbaar is. Dat laatste is dan ook een van de grote troeven van een elektrische aandrijving: een respons die onmiddellijke en altijd zacht is, maar ook levendig en krachtig wanneer nodig. De prestaties bevestigen de sportieve ambities: 5,7 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid die om voor de hand liggende redenen in verband met het rijbereik is begrensd tot 190 km/u. Het batterijpack is ondergebracht in de vloer: een layout die er niet alleen op gericht is om zoals gezegd de ruimte in de auto te optimaliseren, maar ook de gewichtsverdeling en het zwaartepunt, dat hier 53 millimeter lager ligt ten opzichte van de 3-Reeks, ten gunste van de wegligging en het rijplezier. Het batterijpack wordt geassembleerd in de Duitse fabrieken van Dingolfing en Leipzig, wat veel zegt over de duurzame aanpak die BMW promoot. Er wordt namelijk veel aandacht besteed aan de manier van produceren en de impact van het productieproces op het milieu. Zo zijn de Duitse productiesites bijvoorbeeld koolstofneutraal, terwijl de nabijheid van de assemblagefabrieken bovendien een korte keten garandeert voor de onderdelen. Alweer een mooi voorbeeld van BMW’s betrokkenheid bij de toekomst van onze planeet.Ongeacht de versie biedt het pack een capaciteit van 84 kWh, waarvan 81 kWh bruikbaar. Die energiereserve maakt een rijbereik mogelijk dat ver boven het marktgemiddelde ligt: 590 kilometer tussen twee laadbeurten (WLTP). Meer dan genoeg dus om de dagelijkse afstand van de gemiddelde Europeaan (ongeveer 40 kilometer) af te leggen. En om zijn gebruikers een maximale flexibiliteit te verzekeren garandeert de i4 ook een buitengewoon snelle oplaadtijd. Ingeplugd in een DC-snellaadstation haalt het oplaadvermogen een waarde van 210 kW, wat betekent dat je in amper 10 minuten tot 164 kilometer rijbereik kunt recupereren. Het interieur van de toekomst Het interieur van de BMW i4 getuigt van topklasse. De afwerking en de sfeer creëren een gezellig en comfortabel, maar toch futuristisch gevoel. Net als in de SUV iX zijn de twee grote bedieningsschermen samengevoegd tot één geheel. Dat combineert met andere woorden een 12,3 duim groot display voor het instrumentenbord met een nog groter scherm van 14,9 duim voor de multimedia, de airco en het navigatiesysteem. De nieuwste generatie iDrive is natuurlijk volledig compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, terwijl het systeem ook beschikt over een 5G-functionaliteit die het mogelijk maakt om toegang tot het voertuig te krijgen via een mobiele app. Een ander voordeel van die permanente verbinding is de mogelijkheid om realtime over de laatste updates te beschikken zonder dat je daarvoor naar een dealer hoeft te gaan. De BMW i4 is even consensueel als een klassieke berline, maar met zijn superefficiënte elektrische aandrijving tegelijk ook resoluut toekomstgericht. Hij loodst de elektrische auto het tijdperk van de normaliteit binnen. Want met de i4 hoeven er helemaal geen concessies meer te worden gedaan. Ook niet op financieel vlak, dankzij een belastingaftrek van 100 procent. Het mag duidelijk zijn dat dit onze elektrische auto voor dagelijks gebruik is. BMW i4 M50: EEN ECHTE SPORTIEVELING! De M50-versie van de i4, het snellere broertje van eDrive40, is de allereerste in serie geproduceerde elektrische sportieveling. Dit model wordt niet aangedreven door één, maar wel door twee elektromotoren, die de i4 omtoveren in een vierwielaandrijver die niet alleen alle mogelijke extreme omstandigheden aankan, maar tegelijkertijd ook een onfeilbare stabiliteit biedt. Dankzij die dubbele aandrijving maakt het vermogen een sprong naar 544 pk, terwijl het koppel niet minder dan 795 Nm bedraagt. Wat dat betekent in de praktijk? Een spurtje van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. Als rasechte BMW is de i4 M50 er niet om schone schijn te etaleren, maar wel om het grootst mogelijke rijplezier te bieden. Het bewijs? Zijn onderstel grijpt terug naar aangepaste onderdelen die ook in de M3 en M4 Competition worden gebruikt. En om het plezier nog extra weerklank te bieden kan de i4 desgewenst een virtuele, maar bijzonder geslaagde motorsound voortbrengen. Getekend: filmmuziekcomponist Hans Zimmer! 34 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

35 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV