Miles

Views
2 weeks ago

Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

  • Text
  • Jaar
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

HORLOGES VERJONGEN EN

HORLOGES VERJONGEN EN AFSTOFFEN Te oordelen naar de uitbreiding van de omvang van winkels die horlogemerken uit het hogere segment aanbieden, heeft deze sector de wind in de zeilen. Binnenkort wordt hier een vernieuwend initiatief aan toegevoegd in de trendy Dansaertwijk in Brussel. Onder de naam Prosper. Serge Vanmaercke Slaets nam onlangs zijn intrek in een groot historisch gebouw aan de Meir in Antwerpen, terwijl Colman zijn façades maar blijft uitbreiden in de schaduw van de kathedraal. Yvan’s in Brussel heeft zijn verkoopoppervlak in de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen vergroot, en De Greef opende een satellietvestiging in Knokke. De kers op de taart voor de liefhebbers van tophorloges is de op handen zijnde opening van Prosper in de Dansaertstraat, de trendy wijk van onze hoofdstad. Brice Wittmann (37 jaar - ex-De Greef) en zijn zakenpartner Jean-Baptiste Tardy (47 jaar - ex-Cartier) willen hier binnen afzienbare tijd drie adressen hebben met een aanbod van zowel de bekende merken uit het hogere segment als - en dat is nieuw - zeer vooruitstrevende merken die tot nu toe alleen bij een handjevol ingewijden bekend waren en nooit eerder bij ons te koop zijn aangeboden. Een frisse wind Brice Wittmann: ‘Prosper wil dat de merken die worden aangeboden hun producten zo goed mogelijk kunnen presenteren. Wij willen hen de kans geven een nieuwe generatie verzamelaars te bereiken. Er is in België een enorm potentieel aan lokale liefhebbers en kosmopolitische expats. We gaan drie zaken openen op korte afstand van elkaar – op de nummers 101, 81/83 en 88 – die samen één winkel vormen, Prosper, met een publieke parking binnen handbereik. Opgezet als conceptstore dus, met een sterke identiteit. Met een toog en verschillende soorten zitplekken bestaande uit vintage meubels, maar geen stoelen of verkooptafels. De deelnemende merken komen trouwens met uiterst vernieuwende concepten voor hun presentatie. ‘Op nummer 101, met de 20 meter brede etalage, beschikken we over 107 m 2 voor merken als Panerai, Cartier, Nomos, Trilobe en verder een Prospergedeelte met een wisselend merkenaanbod zoals Roger Dubuis of Greubel Forsey. Er is ook nog een ruimte bestemd voor Odyssée, dat niets met horloges te maken zal hebben.’ ‘Op de 81-83, met een 12 meter brede etalage, richten we de beschikbare 130 m 2 in voor Grand Seiko, Zenith, Bulgari en de designhorloges van Rado met ook nog een ruimte van 20 m 2 voor een apart merk en een nieuw concept waarmee H. Moser & Cie bij Prosper gaat starten. ‘En op nummer 88, met een etalage van 7 meter en een oppervlakte van 60 m 2 , zal je voornamelijk Chanel vinden. Daarnaast zal Prosper gecertificeerde tweedehandsmodellen aanbieden, een verkoop die enkel online plaatsvindt.’ Het gaat om een omvangrijk initiatief. Als dit succesvol is, wordt het zeker een stimulans dat de fascinatie voor horloges bij de jongere generaties in België ten goede zal komen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat Prosper de horlogerie nieuw leven gaat inblazen,’ aldus Brice. n Het Prosper concept volgens Cha Coco (Charlotte Cauvin) die In afwachting van de opening de etalages van Prosper met haar tekeningen verfraaid. 44 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

GASTRONOMIE DE KEUZE VAN DE NIEUWE Chef-kok Viki Geunes kreeg dit jaar een derde Michelinster toegewezen voor zijn restaurant Zilte in Antwerpen, het tweede *** restaurant dus in ons land, na Hof van Cleve. Slechts 130 restaurants in de wereld kunnen met die onderscheiding pronken. Met Viki Geunes luidt Miles een nieuwe reeks in: een ervaren chef-kok helpt een jonge kok op weg door herinneringen op te halen aan zijn eigen begindagen. Serge Vanmaercke Ons gesprek is nauwelijks begonnen of Viki Geunes (49) wordt door zijn echtgenote Viviane naar de zaal geroepen: het team van het gerenommeerde Barnardin in New-York waar hij net voor kookte, wil dolgraag met hem op de foto vooraleer ze de oceaan weer oversteken. De chef-kok is al snel weer terug. We bevinden ons 60 m boven de grond, op de bovenste verdieping van het MAS in Antwerpen, waar Zilte gevestigd is. Het bijzondere gebouw van glas en rode steen is een ontwerp van Neutelings Riedijk Architecten. De naam Zilte ontstond tijdens de huwelijksreis van Viki Geunes naar Zuid-Afrika. In een restaurant in Knysna trof hij een ansichtkaart aan met een oestermotief, dat hij later als logo zou gebruiken. Het woord ‘zilte’, verwijzend naar de geur en zoute smaak van zeewater, leidde hij dan weer af van dit beeld. In 1996 plaats het koppel naam en logo op de voorgevel van hun eigen restaurant: ‘t Zilte in Mol. Viki’s vader hield zich bezig met de planning en begroting van een onderneming en zijn moeder was huisvrouw in het Kempense Olen, in de buurt van Herentals. ‘Mijn moeder zorgde ervoor dat er altijd wat lekkers op tafel kwam. Ze schrok er niet voor terug om te experimenteren in de keuken’, herinnert Geunes zich. ‘Zonder een echte fijnproever te zijn, was mijn moeder een grote kookliefhebster, en ze kon het ook nog erg goed.’ Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 45