Miles

Views
6 months ago

Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

  • Text
  • Jaar
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

DESIGN VIJF

DESIGN VIJF DESIGNKLASSIEKERS VAN LOWIE VERMEERSCH Lowie Vermeersch, een van ’s lands belangrijkste ontwerpers van voertuigen en mobiliteitsoplossingen, zet zijn designklassiekers op een rijtje. Jesse Brouns mensen me kennen,” zegt Lowie Vermeersch, “dan is het vooral als ‘design director’ van Pininfarina. “Ik was er meer dan tien jaar lang verantwoordelijk voor het ontwerpen “Als van, onder meer, Ferrari’s.” Vermeersch (47) werkte bij het Italiaanse bedrijf in opdracht van onder meer Fiat, Maserati, Ford, Peugeot en JAC. Sinds 2010 werkt hij in zijn eigen ontwerpstudio. “Ik wou mijn ervaring als auto-ontwerper aanwenden om ruimer te gaan. De grote vraagstukken van onze tijd hebben met mobiliteit te maken. Ik vond dat ik daar een bijdrage te leveren had.” Granstudio, het in Turijn gevestigde bureau van Vermeersch, heeft intussen een zestigtal mensen in dienst. “We ontwerpen auto’s — elektrische auto’s — maar bedenken ook mobiliteitsplannen voor steden en regio’s. Volgend jaar gaat de Lightyear One in productie, een auto met geïntegreerde zonne-energiepanelen die we voor een Nederlandse startup hebben ontwikkeld. Maar we werken bijvoorbeeld ook mee aan een visie voor de stad Luik in het jaar 2050. Voor dat project nemen wij het hoofdstuk mobiliteit voor onze rekening.”“De idee is om voertuigen te creëren die afgestemd zijn op een specifieke context. Auto’s die bijvoorbeeld alleen voor stedelijk gebruik zijn bedoeld, en daardoor ook veel lichter kunnen zijn, met lichtere batterijen. Zo creëer je vooruitgang.” Hij vermeldt de Komma, een door Granstudio ontwikkeld elektrisch tweepersoonsvoertuig “met de voetafdruk van een motorfiets en het comfort van een auto”, dat volgend jaar wordt voorgesteld. “Voor het mobiliteits- 54 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

1 2 vraagstuk zijn een veelvoud van oplossingen mogelijk. De grote tendens van het moment is de elektrificatie van voertuigen die we al kennen: auto’s, bussen, fietsen. Ik kijk ook naar de volgende stap: hoe kunnen we gebruik maken van de mogelijkheden van, onder andere, elektrische aandrijving, om nieuwe voertuigentypes te bedenken? Daar zit voor mij de toekomst.” “Mobiliteit is geen anti-autoverhaal,” vindt Vermeersch. “De wagen zal in veel gevallen de beste vervoersoplossing blijven. Maar niet altijd, en niet overal. Er moeten meer alternatieven komen, en we moeten auto’s anders gaan gebruiken. Als je in een dorpje in de Italiaanse bergen woont, is een elektrische auto aangewezen, ook omdat je een beroep kan doen op honderd jaar investeringen in wegeninfrastructuur. Maar als je je van de ene kant van de stad naar de andere wilt verplaatsen, neen, dan is een auto niet efficiënt.” 5 Designklassiekers “Ik heb alleen ontwerpen gekozen die ik zelf ook gebruik.” 1. De Alfa Romeo Duetto Junior, gelanceerd in 1966, is in al zijn eenvoud een meesterwerk. Een hele lichte auto, met een kleine motor, en een bijzonder positieve spirit. Er zit geen greintje agressiviteit in. Als je in de Junior stapt, komt er vanzelf een glimlach op je gezicht.” 2. “De Campanino 900 van fabrikant Fratelli Levaggi is een minder bekende stoel die de elegantie van Italië symboliseert. Je kunt hem met je pink opheffen. Deze stoel wordt sinds de 19e eeuw gemaakt, en het ontwerp is door de jaren heen zo uitgepuurd dat je er eigenlijk niets meer van kan wegnemen, te Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 55