Miles

Views
9 months ago

Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

  • Text
  • Jaar
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #41 - ROBERTO MARTINEZ - THE COACH

JONGENSDROOM RELATIVEREN

JONGENSDROOM RELATIVEREN IS OVERLEVEN Ook al liep zijn pad niet bepaald over rozen, Sam Dejonghe (30) maakte zijn jongensdroom toch maar mooi waar: een carrière uitbouwen in de autosport. De Antwerpenaar kende successen in Formule 3 en Formule E. Vandaag rijdt hij uithoudingsraces aan de zijde van Tom Boonen. Zijn brede ervaring en bochtige parcours maken hem bovendien tot een gedroomde coach en tv-commentator. Peter Van Dyck Een succesvolle carrière in de autosportwereld steunt op drie pijlers: talent, geld en relaties. De 23 jaren die hij al in het wereldje vertoefde – hij begon op zevenjarige leeftijd aan indoorkarting – hebben Sam Dejonghe geleerd dat vooral het netwerken wordt onderschat. “Het punt is: geld plaatst je vaak in de positie om goeie relaties te hebben, en dat geld ontbrak initieel bij mij. Zo goed als ik kon probeerde ik relaties uit te bouwen met de juiste mensen,” Men ziet hem vandaag in gezelschap van de grootsten zoals Niki Lauda b.v., maar zoiets vraagt tijd. “Omdat het in de sport meestal snel moet gaan, mis je soms de boot.” Dejonghe, generatiegenoot van Stoffel Vandoorne, verscheen met een handicap aan de startlijn: een familie die totaal geen voeling had met de autosport. De haaien die hun pad kruisten, twijfelden niet om hun onwetendheid uit te buiten. “Het was trial and error. Enigszins logisch, als je er volledig onbeslagen instapt. We wisten niet bij wie we moesten aankloppen en hadden geen benul van het vereiste budget. Zonder die kennis is de autosport een tricky wereldje om je in te bewegen.” Pioniersrol bij Formule E Het moeilijkste moment beleefde Dejonghe in 2014, toen het besef indaalde dat Formule 1 niet voor hem was weggelegd. Hij had net tevoren de MRF-Challenge in India gereden, en daar zo’n 16.000 euro aan prijzengeld bijeengesprokkeld. Zijn ingenieur raadde hem aan om deel te nemen aan een test voor de Auto GP, die in het verleden een springplank bleek voor onder meer Romain Grosjean en 74 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

Felipe Massa. “Op de tweede dag van de test zette ik de snelste tijd neer. Dat leverde me een deal op om tegen een beperkt budget deel te nemen aan de eerste drie races van het kampioenschap. Hoewel het heel goed liep, wou mijn team me de derde wedstrijd niet meer laten starten, tenzij ik extra centen ophoestte. Daarop schreef ik het in India gewonnen prijzengeld over. Lange tijd reed ik aan de leiding in de derde race, om na een foutje bij de pitstop derde te eindigen. Het team besloot na dat weekend definitief het doek te laten vallen. Ik had zo veel risico’s genomen, had zo diep in mijn reserves geput… Het was een gigantische klap, niet alleen omdat het onrechtvaardig aanvoelde, maar vooral omdat ik besefte dat de F1-droom voorgoed voorbij was.” In 2017 verzeilde hij opnieuw in India. Om een deal als testpiloot bij het Formule E-team van de Indische renstal Mahindra Racing binnen te halen, bereidde Dejonghe met Umicore een nauwgezette pitch voor. Dat bedrijf had aan een ontwikkelingsprogramma gesleuteld om de prestaties van de batterijen te verbeteren. Met Voxdale stapte een tweede Vlaamse sponsor aan boord, namelijk om de simulaties te verfijnen die cruciaal zijn om de straatraces van de Formule E goed voor te bereiden. “Als ambassadeur van Umicore en Voxdale volgde ik de ontwikkelingsprojecten van nabij op. Hoe meer ik ervan afwist, hoe beter ik mijn job als testpiloot bij Mahindra kon doen, en vice versa.” Rond 2017 was het klimaat dat in de Formule E heerste een pak progressiever dan bij Formule 1. “Daar het om gloednieuwe technologie draaide, en het dus deels onontgonnen terrein was, zag je er meer enthousiasme bij de teams – heel wat ingenieurs waren trouwens vanuit de Formule 1 overgestapt. Formule E was moderner en toegankelijker voor fans. Later heeft F1 daarop ingespeeld. Die vormt in zekere zin nog altijd een elite, maar de communicatie is er nu veel opener.” Nuchter blijven Omdat het racen op zich te weinig opbracht, schopte de Antwerpenaar het tot co-commentator van Kris Wauters bij Play Sports, de sportzender van Telenet. Bovendien ging hij gentleman drivers coachen. “In de toekomst wil ik zeker ook jongeren coachen en zelfs managen, maar nu ben ik nog te veel met mijn eigen carrière bezig. Samen met de Belgische autosportfe- Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 75