Miles

Views
4 weeks ago

Miles #42 - MIKE HORN AVONTURIER

  • Text
  • Nieuwe
  • Toestemming
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Elke
Miles #42 - MIKE HORN AVONTURIER

DOSSIER HORLOGES VERS

DOSSIER HORLOGES VERS BLOED IN SAINT-IMIER Midden in een pandemie de opvolging van de ‘Kolonel’ verzekeren is geen sinecure. Walter Von Känel, de man achter deze alias, stond 32 jaar lang aan het hoofd van Longines. De nieuwe CEO Matthias Breschan draagt de traditie hoog in het vaandel maar deinst er ook niet voor terug om het merk met het gevleugelde logo naar nieuwe horizonten te leiden. Een ontmoeting. Serge Vanmaercke In het betoverende decor van Saint-Moritz in het Zwitserse Engadine is Miles te gast bij de voormalige directeur van Rado, Matthias Breschan, dit ter gelegenheid van de presentatie van de nieuwste Longines. Een druppelsgewijze presentatie vergeleken met voorheen: een half dozijn modellen in de planning voor de eerste zes maanden en een gelijk aantal voor de tweede helft van het jaar. Met slechts een paar stermodellen per seizoen. Voor de eerste helft van het jaar staat er deze maand een Spirit Zulu Time gepland, en komende maand een grote lancering (nog steeds onder embargo). Heilzame inzichten ‘De pandemie heeft ons geleerd dat we ons meer op onze lokale markten moeten gaan richten… per land dus op de binnenlandse klanten’, benadrukt Matthias Breschan. ‘Op dat vlak heeft de pandemie ons heilzame inzichten opgeleverd. En keren de toeristen terug? Des te beter. De prioriteit voor iedere markt moet voortaan echter gebaseerd zijn op de binnenlandse clientèle. Veel verkooppunten in Europa hadden eigenlijk een assortiment dat meer was aangepast aan de Aziatische dan aan de lokale klant.’ ‘Ook al hebben we door de pandemie twee jaar lang geen verkooprecords behaald zoals in voorgaande jaren, toch hebben we goed standgehouden. Het is onze ambitie om dit jaar een nieuw historisch record neer te zetten en vanaf 2025 een omzet te behalen van meer dan 2 miljard euro.’ 1. Matthias Breschan, de nieuwe CEO, laat bij Longines een frisse wind waaien. 2. Tijdens de door het merk gesponsorde White Turf van Saint Moritz presenteerde Longines zijn allernieuwste modellen. 3. De Longines Legend Diver uit 2007 kreeg nieuwe kleuren. 1 2 Erfenis als springplank Longines kan bogen op een erfenis en een geschiedenis aan de top van de Zwitserse horloge-industrie. ‘Ik werk al meer dan 20 jaar voor de Swatch Group’, aldus Breschan. ‘Ik kende Longines al, maar ik leer iedere keer weer bij.’ ‘Longines is de uitvinder geweest van de hoge frequentie, het GMT-uurwerk, de Fly-Back-chronograaf, de draaiende bezel en andere innovaties. Dat komt onze geloofwaardigheid duidelijk ten goede. Het geeft ons de legitimiteit en het vertrouwen om nieuwe features te ontwikkelen.’ ‘Rekening houdend met deze erfenis kozen wij voor volgende strategie: modellen ontwikkelen die authentiek en vintage ogen maar tegelijkertijd ingebed zijn in eigentijds design, zoals de nieuwe Spirit Zulu die we in maart op de markt brachten. Dat horloge beschikt over de meest geavanceerde technologie zoals de silicium balansveer in een door ons ontwikkeld spiksplinternieuw GMT-uurwerk dat door ETA exclusief voor ons wordt geproduceerd.’ ‘In juni brengen we dan weer een model op de markt waarmee we nogmaals de expertise van Lon- 3 30 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

‘SINDS 1867 HEBBEN WE ELK DOOR ONS GEPRODUCEERD HORLOGE GEREGISTREERD.’ 4 5 4. - 5. De Spirit Zulu Time met een silicium balansveer in een spiksplinternieuw GMT-uurwerk dat door Longines is ontwikkeld en exclusief wordt geproduceerd door ETA. gines in time-keeping kunnen laten zien. Al in 1914 kon Longines de tiende seconde meten. Hierdoor zijn onze horloges altijd zeer gegeerd geweest in heel wat sportdisciplines.’ Verzamelaars Het verleden blijft de inspiratie voor de toekomst. Longines weet maar al te goed dat zijn verleden een grote rijkdom vertegenwoordigt. ‘Wij hebben onlangs in Genève een eigen winkel geopend waar we dingen kunnen uitproberen, zoals bijvoorbeeld een Collector’s Corner. Collector’s watches is een betere term dan tweedehandshorloges of pre-owned watches. Alle horloges die we in onze Collector’s Corner aanbieden kregen namelijk een aanmerkelijk hogere prijs dan de prijzen die we voor onze huidige collectie rekenen. Sinds 1867 hebben we elk door ons geproduceerd horloge geregistreerd. We weten dus exact wanneer een horloge gemaakt is, aan wie het werd verkocht en uit welke componenten het uurwerk bestaat. Het betreft hier originele componenten, waarover we nog beschikken voor een eventuele restauratie.’ Concept store, concept watch? Het is de bedoeling dat de winkel in Genève fungeert als springplank voor moderne verkooptechnieken. Toch blijven de multimerkwinkels het belangrijkste speerpunt voor Longines. ‘We gaan onze multimerkverkooppunten, waarvan er momenteel wereldwijd 3500 zijn, niet beperken ten voordele van eigen winkels of franchisezaken. Ons merk is goed vertegenwoordigd op de belangrijkste strategische plekken in de wereld, en we beschikken over uitstekende partners, iets wat veel waard is.’ Op de vraag naar een eventuele concept watch van Longines antwoordt Matthias Breschan zonder aarzeling: ‘Absoluut. Naast het verderzetten van de traditie heeft Longines altijd, gedurende zijn hele 190-jarige bestaan, de nadruk gelegd op een innoverende geest. Ontdekkingsreizigers ter land, ter zee en in de lucht deden altijd al een beroep op ons om navigatie-instrumenten of polshorloges met specifieke functies te ontwikkelen. Die richting willen wij blijven uitgaan. Een concept watch maakt dus zeker deel uit van onze nog te verwezenlijken projecten.’ Prijs-kwaliteitverhouding De afgelopen decennia heeft Longines altijd een competitieve prijs-kwaliteitverhouding gehandhaafd. ‘Wij blijven binnen de grenzen van 1.000 tot 4.000 euro. We gaan het merk niet herpositioneren, of in eigen groep concurreren met een Omega die boven of een Tissot die onder ons staat. Wel bevestigt de uitzondering dit jaar de regel: we hebben een model in beperkte oplage met een prijs die in de buurt van de 10.000 euro komt. Tegelijkertijd gaan we met modellen als de Zulu ons prijssegment van 3.000 à 4.000 euro versterken, namelijk door state of the art-technologieën mee te nemen in de beste prijs-kwaliteitverhouding.’ En wat is de rol van de productie in dit verhaal? ‘De productie gaat zeker niet afnemen’, zegt Matthias Breschan. Hij wil immers geen afbreuk doen aan de jaarlijkse 1,5 miljoen stuks van zijn voorganger. Een groot volume voor het dorpje Saint-Imier, waar Longines 190 jaar geleden als klein bedrijfje begon.n www.longines.com Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 31