DOSSIER HORLOGES 1 ALS JE UURWERKCOLLECTIE MEER WAARD IS DAN JE HUIS Waarom halen sommige horloges exorbitante prijzen? En: waarom zijn verzamelaars bereid die bedragen te spenderen? Om dat te begrijpen, gingen we te rade bij Jasper Lijfering, eigenaar van Amsterdam Vintage Watches. Tot het cliënteel van deze specialist in vintage horloges behoren sterren als Shawn Mendes en Ellen DeGeneres. Peter Van Dyck Er zijn wel wat factoren die het hoge prijskaartje van dure uurwerken verklaren. Bij nieuwe kwaliteitshorloges zijn de ontwikkeling en de ambachtelijke afwerking allebei zeer tijdrovend. Ook de keuze voor kostbare materialen zoals goud en platina is heel bepalend. Bij oude vintage horloges en bij recente modellen op de secundaire markt doet het spel van vraag en aanbod zijn werk. “De kwaliteit en complexiteit van het uurwerk zijn daar natuurlijk ook van invloed op de prijs, maar de zeldzaamheid is toch doorslaggevend,” weet Jasper Lijfering. Goedkeuring afwachten Als een hype boven op een schaarste komt, is het hek van de dam. “Bepaalde modellen winnen aan populariteit omdat bekende mensen als Ed Sheeran of Eric Clapton ze dragen. Als die beperkt in aantal zijn, gaan de prijzen natuurlijk als een pijl de hoogte in. De sportmodellen van Rolex zijn soms erg zeldzaam, waardoor de prijs verdrievoudigt of soms zelfs verviervoudigt. De Cosmograph Daytona kost nieuw iets minder dan 12.000 euro, maar op de vintage markt moet je er minstens 35.000 euro voor ophoesten.” Sommige merken willen niet dubbel zoveel horloges leveren, omdat ze dan zouden inboeten aan kwaliteit. Daartegenover 38 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV
staan merken die een kunstmatige schaarste creëren. Jasper Lijfering: “Iets wat moeilijk te verkrijgen is, wordt automatisch aantrekkelijker. Patek Philippe bijvoorbeeld speelt daar heel gewiekst op in. Voor hun complexe modellen in de bovenste segmenten van de markt moet je een aanvraag doen. Vooraleer Patek Philippe goedkeuring geeft voor de aankoop, trekt het je verleden en status in de verzamelaarswereld na. Dat kan wel wat tijd in beslag nemen.” 3 Historische waarde Zeldzame vintage exemplaren halen recordprijzen in veilinghuizen. Merken als Patek Philippe en Audemars Piguet doen het daar bijzonder goed, net als historisch belangrijke modellen van Cartier, Omega en Rolex. “Zo hebben wij er onlangs nog een vintage Cosmograph Daytona uit de jaren 1970 verkocht voor bijna twee miljoen euro,” vertelt Lijfering. In de vintage markt, waar Jasper Lijfering vooral actief is, gaat het regelmatig om bedragen van een paar honderdduizend tot een paar miljoen euro. “Er hoeft niet eens goud of diamant te zijn gebruikt. Het zit ‘m dan voornamelijk in de historische waarde. Zo’n horloge is als een kunstwerk. De techniek, het verhaal en de romantiek eraan verbonden wakkeren de verzamelwoede aan.” Nieuwe horloges die bizarre piekbedragen halen komen niet zelden van de zogenaamde independents. “Dat zijn kleinere horlogemakers die heel weinig aantallen per jaar produceren, en die prat gaan op een buitengewone kwaliteit en afwerking. Neem F.P. Journe en Philippe Dufour: die zijn momenteel erg 2 in trek. Mensen die zich graag onderscheiden zijn gebrand op hun uurwerken omdat die per definitie exclusief zijn. De prijzen van die horloges gaan soms tot boven het miljoen.” Tegen de tijdgeest in Jasper Lijfering is op dit moment bezig met een grote deal van meer dan twee miljoen euro. “Eerder hebben we al een handvol horloges van boven het miljoen verkocht. Dat gebeurt niet frequent, maar we zien de vraag naar extreem kostbare uurwerken wel toenemen. Rijke mensen worden steeds rijker, en geld brengt niet op als het op de bank blijft staan. Het is evenwel een misvatting dat horloges een goede belegging zouden zijn. 99,99 procent van de horloges daalt in waarde. Slechts voor een heel beperkt aantal modellen klopt het dat ze meer geld kunnen opbrengen dan aandelen, vastgoed of kunst.” Als iemand horloges boven aandelen verkiest, heeft dat met emotie te maken. “De focus in de huidige maatschappij ligt op fast fashion. Kwantiteit gaat boven kwaliteit. Vintage horloges gaan tegen die tendens in. In snelle tijden als deze is de hang naar nostalgie groot.” Tachtig procent van de omzet van Amsterdam Vintage Watches komt van twintig procent van de klandizie. “Het betreft verzamelaars, overwegend mannen. We hebben clientèle van wie de waarde van hun horlogecollectie die van hun huis zwaar overstijgt.” n 1. “Het is een misvatting dat horloges een goede belegging zouden zijn.” 2. Jasper Lijfering verkocht onlangs een Rolex Daytona 6264 JPS Paul Newman Cherry voor bijna twee miljoen euro. 3. Voor een complex model als de Grand Complication 5004P moet je bij Patek Philippe een aanvraag doen. “Voor je goedkeuring voor de aankoop krijgt, trekt het je verleden en status in de verzamelaarswereld na.” Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 39
Loading...
Loading...
Loading...
Miles on Facebook
Facebook