Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

1 25 JAAR AUDI A6 WAT

1 25 JAAR AUDI A6 WAT BRENGT DE TOEKOMST? De Audi A6 bestaat 25 jaar, en wist zich al die tijd voortdurend te vernieuwen. Ook de meest recente incarnatie gaat op dat elan door, dankzij het e-tron label en het nieuwe PPE-platform. De vijfde generatie van de A6 wordt dus volledig elektrisch. De Audi A6 Sportback e-tron concept en A6 Avant e-tron concept, respectievelijk in april 2021 (op het Salon van Shanghai) en in maart 2022 onthuld, zijn de voorlopers van de nieuwe Audi A6 die (heel) binnenkort zal worden gelanceerd. De loopbaan van de A6 begon in 1977, precies 25 jaar geleden, toen de vijfde generatie van de C-serie officieel van naam veranderde. De Audi 100 moest plaats ruimen voor de nieuwe A6. De Audi A6 “C5” werd officieel voorgesteld op het Salon van Genève. Die eerste generatie van de A6 zorgde met zijn rondingen meteen voor een zekere stijlbreuk, ook door het wat koepelvormige dak. Het model werd meteen een groot commercieel succes. De A6 dankte die populariteit in grote mate aan de Avant – een naam die werd afgeleid van de term ‘avantgarde’ – maar ook aan de vernieuwende Audi A6 allroad quattro, die in 1999 zijn opwachting maakte. Met zijn vierwielaandrijving beschikte deze hoogpotige break over meer dan degelijke offroadkwaliteiten, en was toen al een soort voorloper van de huidige populaire segment van de crossovers. De Audi A6 “C5” werd uiteindelijk meer dan een miljoen keer verkocht. CONTINUÏTEIT In 2004 stelde Audi de nieuwe generatie van zijn A6 voor. Qua styling volgde de C6 in grote mate de lijnen van zijn voorganger, al was het nieuwe model wel wat langer. Verder vielen er ook enkele belangrijke nieuwigheden te noteren. Het beroemde Singleframe radiatorrooster bijvoorbeeld, maar ook de MMI interface, waar via een roterende bediening alle multimedia, navigatie, airco of zelfs de configuratie van de ophanging kon worden geregeld. De nieuwe Audi A6 van de C7-generatie kwam begin 2011 op de Europese markt. De langere wielbasis en duidelijk bredere koetswerk lieten het model toe om een weg te banen richting het segment van de luxewagens. Met de C7 stapte de A6 in 2012 ook het hybride-universum binnen, met een 2.0 TFSI motor die was gekoppeld aan een 33 kW sterke elektrische krachtbron. Na een esthetische opfrisbeurt in 2015 werd de A6 in 2018 helemaal vernieuwd, via de lancering van de C8. Naast de introductie van een digitale bediening werden bij dit model ook alle motoren aan een automatische versnellingsbak gekoppeld, een tiptronic met koppelomvormer of een met dubbele koppeling uitgevoerde geautomatiseerde versie. Verder was er ook bij elke versie van het gamma een 48 V-microhybridisatie aanwezig. Dat nieuwe gamma is overigens ontzettend uitgebreid, met zowel diesel- en benzinemotoren als voorwiel- of quattro-aandrijving. De 50 en 55 TFSI e versies wisten zich als plug-in hybrideversies nog meer te onderscheiden. 14 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

MILES X AUDI VIER GENERATIES AUDI RS 6 Naast de 25ste verjaardag van de Audi A6 kan ook de meest sportieve uitvoering een mijlpaal vieren. In 2002 kwam quattro GmbH, de voorloper van Audi Sport, immers op de proppen met de indrukwekkende RS 6. Een dubbele turbo zorgde er voor dat het vermogen van de V8-motor van 340 naar 450 pk werd opgevoerd! In de ‘plus’-versie produceerde de 4,2 liter zelfs 480 pk, en werd de topsnelheid opgetrokken van 250 naar 280 km/u. Echte liefhebbers weten dan ook maar al te goed dat de RS 6 synoniem is voor een ultrasportieve break. Ook nu nog wordt die naam automatisch aan de Avant gekoppeld. De RS 6 levert uitzonderlijke prestaties voor een wagen die ook bij alledaags gebruik bijzonder praktisch blijkt. Toch bestaan er van de eerste twee generaties van de RS 6 ook berlineversies, al zijn die heel wat zeldzamer. Die tweede generatie, de C6, maakte in 2008 zijn opwachting en beschikte over een 580 pk sterke V10. ERFGOED In 2013 zorgde Audi voor ophef door in de nieuwe RS 6, de C7-generatie, een achtcilinder motor te monteren. De vijfliter V10 werd inderdaad vervangen door een vierliter V8, de kleinste krachtbron die ooit in het vooronder van een RS 6 stak. Een gewaagde beslissing, ook al omdat de motor 20 pk minder produceerde dan zijn voorganger. De twijfels werden echter snel weggenomen. De derde generatie van de RS 6 was immers ook beduidend lichter, en zette nog betere prestaties neer. Niet alleen was de wagen wat soberder en lichter, maar de vernieuwende techniek, waarbij cilinders bij lage belasting werden uitgeschakeld, zorgde ook voor een lager brandstofverbruik. Dankzij al die kwaliteiten werd de C7-generatie van de RS 6 een ware bestseller, en marktleider in het segment van de high performance breaks. De huidige generatie van de Audi RS 6, de C8, werd in 2019 gelanceerd. Om het erfgoed van de vorige drie generaties te behouden doet die nog altijd beroep op een V8 biturbomotor. Dankzij de 48 V-microhybridisatie produceert deze grommende krachtbron maar liefst 600 pk en 800 Nm koppel. De bolide beschikt verder ook over vierwielsturing, en ook de styling van de vierde generatie draagt bij aan zijn temperamentvolle uitstraling. Hoe de toekomst van de Audi A6 er uitziet? Daar werd met de A6 Sportback e-tron concept en A6 Avant e-tron concept al een deel van de sluier gelicht. Deze twee modellen zijn zo goed als productieklaar en meteen ook de voorbode van de elektrische toekomst van het gamma, waarbij de modellen zullen gebouwd worden op het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric). Met een batterij van 100 kWh beschikt de A6 e-tron 2 over een autonomie van 700 km! Beter nog, dankzij een 800 volt-architectuur kan de batterij met een vermogen van 270 kW worden geladen, waardoor de actieradius in amper 10 minuten met 300 km kan worden verhoogd. Audi waakt er al sinds jaar en dag over dat veiligheid en design hand in hand gaan. Zeker als het gaat om de lichtsignatuur van de auto’s. Ook op dat vlak zorgt de A6 e-tron voor vernieuwing, met drie in het koetswerk ingewerkte LED-projectoren, die zo voor waarschuwingssymbolen – bijvoorbeeld voor fietsers – kunnen zorgen. Voorin zorgt de Digital Matrix LED-technologie voor maximaal licht voor de koplampen, maar dat is niet alles. Het is ook mogelijk om enkele Vier generaties van de RS 6 verenigd, uiteraard in de Avant-versie, samen met een berlineversie van de C6-generatie. AUDI RS 6: WIST U DAT… • Alle kleuren van de RS, zoals het Sebring Black Crystal Effect, refereren naar beroemde racecircuits? • Het Dynamic Ride Controlsyteem al op de eerste generatie van de RS 6 stak? • De huidige RS 6 met het dak, voordeuren en kofferdeksel slechts drie koetswerkonderdelen deelt met de ‘klassieke’ A6? • De RS 6 ‘plus’ van de C6- generatie er voor zorgde dat 1. De conceptversies van de Audi A6 Sportback e-tron en A6 Avant e-tron zijn de voorbode van de elektrificatie van het A6-gamma.. 2. In 1997 stelde Audi de eerste A6 voor, een model dat zijn stempel op het segment van de luxewagens zou drukken. unieke lichtprojecties te laten schijnen, of om games en films in groot formaat op een muur te projecteren. Een ideaal tijdverdrijf tijdens het laden van de batterij! Met een verhoogd contrast en een intenser licht kunnen de OLED-achterlichten er eveneens voor zorgen dat het er op de wegen van de toekomst nog veiliger zal aan toegaan. Het moge duidelijk zijn dat Audi resoluut zijn ‘e-volution’ richting elektrische mobiliteit verder zet. n de wagen toetrad tot de ‘high speed club’ van wagens die meer dan 300 km/u haalden? • De helft van de huidige Europese eigenaars van de RS 6 hun wagen laten voorzien van een trekhaak? Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 15