Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

3 4 5 6 7 3. Technisch

3 4 5 6 7 3. Technisch centrum van General Motors, ontworpen door Eero Saarinen in 1956. © Ezra Stoller/General Motors moderne kunst. Bovendien vormt ze een echte mijlpaal in de geschiedenis van de verbanden tussen kunst, auto en architectuur. Architect Norman Foster (1935), de curator van de tentoonstelling, heeft hiervoor de crème de la crème van young- en oldtimers van 1886 tot 2021 bijeengebracht en omringd met zorgvuldig geselecteerde schilderijen, foto’s, sculpturen, films en documenten. Auto’s en architectuur Ere wie ere toekomt: laten we beginnen bij de relatie tussen de auto en de architectuur, aangezien de curator van de tentoonstelling een van de belangrijkste architecten van het moment is, én de architectuur van het Guggenheim Bilbao van de hand van Frank O. Gehry (1929) uitgroeide tot een waar hedendaags icoon. Naast Norman Foster, die niet alleen curator was maar ook zelf een tiental auto’s uitleende voor de tentoonstelling, was de meest aanwezige architect hier ongetwijfeld Le Corbusier (1887- 1965). Deze laatste integreerde de auto letterlijk in zijn studies voor toekomstige stadsplanning. Op veel foto’s is hij te zien naast zijn C7 Lumineuse, een Franse auto van het merk Voisin uit 1925. Die auto maakt tegenwoordig deel uit van de verzameling van Norman Foster. Le Corbusier heeft zelf ook een auto ontworpen, de Voiture Minimum uit 1936, maar vond hiervoor nooit een geïnteresseerde bouwer. Het Design Museum in Londen maakte er wel een houten 1/1 model van. We moeten verder ook wel toegeven dat de 2pk van Citroën uit 1948 weliswaar van de hand is van Flaminio Bertoni, maar toch duidelijk herinnert aan de vormgeving van de Voiture Minimum. Het eenvoudige ontwerp stond er overigens niet ver van af. De andere architect met een passie voor auto’s die in Bilbao te vinden was, is de Amerikaan Frank Lloyd Wright (1867-1959). Gedurende zijn lange leven heeft de man meer dan 80 auto’s in zijn bezit gehad, waaronder Bentley’s, Jaguars, Mercedessen, Cadillacs… In de jaren dertig behoorde Frank Lloyd Wright tot de eerste architecten die een garage in de woning zelf gingen integreren. Later zou hij een pleitbezorger van de carport worden. Een van zijn beroemdste gebouwen is het Guggenheimmuseum in New York, met spiraalvormige façade over 360°. De vorm van dat gebouw is gebaseerd op Lloyd Wrights eerdere projecten voor de automobielsector. Zijn eerste spiraalvormige ontwerp dateert uit 1924, en was bestemd voor het Gordon Strong Automobile Collective. Het werd toen geweigerd. In 1954 werd zijn circulaire omgang echter wel gebruikt, ditmaal binnen, voor de showroom van auto-importeur Maximilian Hoffman in Manhattan. In 1956 startte dan uiteindelijk de bouw van het Guggenheim in New York. De gelijkenis met het door Gordon Strong geweigerde ontwerp is frappant. 4. Mobile door Alexander Calder uit 1950 Centre Pompidou, Musée National d’Art Moderne/Centre de création industrielle, Parijs, Frankrijk. © 2022 Calder Foundation, New-York/ VEGAP, Madrid 5. Vis (1926) in gepolijst brons, door Constantin ni. ven ni – Alle rechten voorbehouden, VEGAP, 2022. Serienummer 3/8. Met toestemming van Kasmin Gallery 6. Plan van de Highland Park Fordfabriek, in 1924 ontworpen door Albert Kahn voor Ford Motor Company. Collection Cranbrook Art Museum, lfield ills, Michigan 7. Benz Patent Motor Car (1886). Zeefdruk en acryl op doek door Andy Warhol (1986). Mercedes-Benz Art Collection, Stuttgart/ Berlijn. © 2022, The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc./ VEGAP - Foto: Uwe Seyl, Stuttgart 28 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

Overige architecten die ooit actief waren in de automobielwereld en door Foster in zijn tentoonstelling werden opgenomen, zijn onder andere Giacomo Mattè-Trucco (1869-1934), die in 1915 het indrukwekkende Fiatcomplex Lingotto in Turijn ontwierp (mét een testcircuit op het dak), dat in 1985 werd gerenoveerd door Renzo Piano (1937), en Gio Ponti (1891-1979), de ontwerper van de Pirellitoren naast het treinstation van Milaan. De van oorsprong Duitse Albert Kahn (1869-1942), ook wel ‘de architect van Detroit’ genoemd en niet te verwarren met Louis Kahn (1901-1974), drukte een enorme stempel op die stad, vooral dan met zijn ontwerpen voor General Motors. Bill McDonnaugh (1951) paste het immense door Kahn ontworpen River Rouge-complex aan om er een duurzamere assemblagefabriek van te maken. McDonnaugh ontwierp daarnaast nog een SUV voor GM (Model U). Die zou al even duurzaam moeten zijn. De van oorsprong Finse architect Eero Saarinen (1910-1961), die bekend werd door zijn ontwerp voor de TWA-terminal op het JFK-vliegveld in New York, is de ontwerper van het Technological Center van General Motors in Detroit. In 1999 werd de Australische ontwerper Marc Newson door Ford gevraagd om een concept car te ontwerpen, de 021C (Newson koos voor dit voertuig de kleur Pantone-oranje). Net als bij Le Corbusier het geval was, werd ook zijn ontwerp niet in de serieproductie opgenomen. De meer hedendaagse en avant-gardistische architecten Zaha Hadid (1950-2016) en Jan Kaplicky (1937-2009) zijn dan weer respectievelijk verbonden aan de Central Building van BMW in Leipzig en aan het Ferrari-museum in Modena. Norman Foster zelf signeerde onder andere voor het distributiecentrum van Renault in Swindon (UK), het McLaren Technology Center in Woking (UK) en de Repsol-tankstations in Spanje. Kortom, mobiliteit en onroerend goed gaan wel vaker hand in hand. Auto’s en kunst De directe of indirecte wederzijdse invloed die kunst en automobiel in de loop der jaren op het gebied van vormgeving op elkaar uitoefenden, is verbazingwekkend. Als synoniem voor beweging voorzag de auto de kunst van middelen om zich beter te kunnen verplaatsen in de ruimte, zoals via balansprincipes en aerodynamica. De nadruk ligt hierbij op de bestaande affiniteit tussen technologie en kunst. De Mobiles van Alexander Calder (1898-1976) zijn hiervan een uitstekende illustratie. De toepassing van de windtunnel droeg bij tot het aerodynamische karakter van de auto, waardoor deze sneller kon rijden en toch minder brandstof gebruikte. Die ontdekking is terug te vinden in de sculpturale erken van Constantin rncui (1876-1957), zoals VL’Oiseau dans l’espace, Le Poisson,, en zelfs La Muse endormie. Kunstenaars van de Italiaanse futuristische beweging raakten op hun beurt gefascineerd door de snelheid waarmee een auto zich verplaatst. Hieruit kwam, onder andere, de suggestieve verbeelding van beweging voort in Forme uniche della continuità nello spazio van Umberto Boccioni (1882-1916), dat een lopende figuur verbeeldt. Al deze interacties hebben hun weerslag gehad op het industriële design van allerlei soorten producten: van huishoudelijke apparatuur tot locomotieven, via de auto… dat spreekt voor zich. De eerste verbanden tussen kunst en automobiel waren overigens traditioneler van aard, met de gebeeldhouwde emblemen op de motorkap van voertuigen, waarvan de meest bekende ongetwijfeld de Spirit of Ecstasy is, een ontwerp van de 8. Door Christo ingepakte Volkswagen (ontwerp voor de Volkswagen Kevertentoonstelling van een afise collage met een originele Volkswagen ingepakt in doek, en handbeschilderd. Serienummer: L/XC + 160 + 50 PA + 15 HC - Galerie Breckner © Christo, VEGAP, Bilbao, 2022 9. Standaard tankstation door Edward Ruscha (1966). Met toestemming van de kunstenaar © Ed Ruscha 10. Foto door Andreas Gursky: F1 Pitstop I Fondation Louis Vuitton, Parijs, Frankrijk. © Andreas Gursky/ Met toestemming van Sprüth Magers/EGAP, 2022 FOTO: © Fondation Louis Vuitton/Marc Domage 11. Beweging in onroerend goed: Forme uniche della continuità door Umberto Boccioni uit 1913. © Tate 8 9 11 10 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 29