Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

Britse kunstenaar

Britse kunstenaar Charles Sykes (1875-1950) voor Rolls-Royce. Soms komen traditie en avant-garde samen, zoals in de zeefdruk ‘Karl Benz with his Sales Assistant Josef Brecht in the Benz Patent Motor Car’ (uit 1886), die in 1986 werd gemaakt door Andy Warhol, of in ‘Wrapped Car’ van Christo (1935- 2020) en Jeanne-Claude (1935) uit 1963, dat ‘niets anders’ is dan een ingepakte Kever. Andere kunstenaars zoals Alberto Giacometti (1901-1966) en Ed Ruscha (1937) hebben meerdere malen met potlood of penseel uitdrukking gegeven aan het universum van de automobiel. Laatstgenoemde ontwierp ook emblemen voor Ford Bugatti Type 57SC Atlantic door Jean Bugatti, 1936. Merle & Peter Mullin, Melani & Rob Walton and the Mullin Automotive Museum Foundation © Foto Michael Furman Pegaso Z-102 Cúpula door Wifredo Ricart, 1952. © Louwman Museum Dymaxion #4, door Richard Buckminster Fuller – editie 2010 gebaseerd op de #1-3, uit 1933-34. Foster Family Collection © Norman Foster Foundation Alfa Romeo BAT Car 7 door Franco Scaglione, 1954. Rob and Melanie Walton Collection © Foto Michael Furman en Cadillac, zoals Op-art-kunstenaar Victor Vasarely (1906-1997) dat deed voor het logo van Renault. David Hockney (1937) ging van zijn kant aan de slag met The Steering Wheel #3 uit 1982, een collage bestaande uit meerdere onderdelen van het stuur van een Mercedes-Benz. En dan zijn er natuurlijk nog de BMW Art Cars (zie ons artikel op p 34). Tot een meer iconoclastisch register behoren de geplette auto’s van César (1921-1998), of de onderdelen van gecrashte auto’s die door John Chamberlain (1927-2011) opnieuw aan elkaar werden gelast, wat wellicht meer aansluit bij het abstracte expressionisme. Voor een aantal grote fotografen is de auto eveneens een favoriet onderwerp. We denken aan Jacques-Henry Lartigue, Man Ray, Berenice Abbott, Dorothea Lange, Elliott Erwitt en Dennis Hopper. De auto als sculptuur In Bilbao waren alle grote klassiekers te zien. De meest exclusieve en sensuele modellen stonden in een speciale zaal als ware sculpturen opgesteld. Naast de sculptuur Reclining Figure van Henry Moore (1898-1986) uit 1956 stonden een Bugatti Type 57SC Atlantic uit 1936, een Delahaye Type 165 uit 1939, een Pegaso Z-102 Cúpula uit 1952 en een Bentley R-Type Continental uit 1953: alle even zeldzaam als exclusief. In de carrosserie van deze auto’s, die stuk voor stuk zijn gevormd door ambachtslieden die het metaal met de hand moesten buigen om zo golvende lijnen te creëren, merk je daadwerkelijk de analogie met het werk van een kunstenaar. Tussen de andere bijzondere auto’s op de tentoonstelling in Bilbao zagen we ook nog de eerste gemotoriseerde auto ter wereld, de Benz Patent Motor Car uit 1886, net als de eerste auto met elektrische motor, de Elektrischer Phaeton, Model Nr 27 System, Lohner-Porsche uit 1900. Le Corbusiers voormalige Voisin C7 Lumineuse uit 1925, de door James Bond (Sean Connery) in Goldfinger bestuurde Aston Martin DB5 uit 1964, en de modellen uit de verzameling van Norman Foster, een Porsche 356 Pre-A uit 1950 en een Citroën DS Palm Beach uit 1971, stralen voor eeuwig de nostalgie uit van de elegante lijnen van weleer. En dan hebben we het nog niet eens over de Cadillac Eldorado Biarritz uit 1959, in een aantrekkelijke vermiljoenrode uitvoering. Een model van de bijzondere Dymaxion (1933) van Richard Buckminster Fuller, de BAT Car 7 van Alfa Romeo (1954), de Lancia Stratos Zero (1970) evenals de Firebirds I, II en III van General Motors en de door Lewis Hamilton bestuurde Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance uit 2020, maakten ten slotte deel uit van deze sublieme culturele garage, tijdelijk gehuisvest in het Guggenheim Bilbao. Eerbetoon en requiem Op een moment waarop de autowereld een groot aantal omwentelingen doormaakt, wilde curator Norman Foster graag benadrukken dat “deze tentoonstelling een viering was van de artistieke dimensie van de automobiel, namelijk door een holistische visie op kunst en design aan te wenden. Op die manier laten we de traditionele grenzen wegvallen die deze werelden van elkaar lijken te scheiden.” Hij voegde hier nog aan toe dat de tentoonstelling “een requiem was voor de verbrandingsmotor, als voorbode van een nieuw tijdperk dat zal worden gedomineerd door een andere, stillere motor.” Een grafschrift voor een motortype, dat zeker, maar absoluut niet voor de auto zelf. n 30 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

VEILINGEN WONINGEN EN OBJECTEN VERZAMELEN De zenuwcentra van de grootste veilinghuizen – Christie’s, Sotheby’s en Phillips – bevinden zich in New-York, Londen en Parijs. Vooral als het over de handel in kunst gaat. In België zijn ze nochtans ook actief. Een bijzonder initiatief in Brussel bij Sotheby’s toont hoe belangrijk de sector is voor kunst, onroerend goed of verzamelobjecten als auto’s en horloges. Serge Vanmaercke België mag dan wel een van de kleinste landen ter wereld zijn, als je kijkt naar de bevolkingsdichtheid beschikt het over het grootste aantal verzamelaars per vierkante meter, luidens de kunstsector, die in Brussel meer dan ooit goede tijden doormaakt. En daar ons land zelf al jaren van de daken schreeuwt dat de Belg met een baksteen in zijn maag wordt geboren, kunnen de vastgoedmakelaars natuurlijk niet achterblijven. Sotheby’s Auction House en Sotheby’s International Realty kwamen op het goede idee om hun krachten te bundelen. Tegenwoordige delen ze samen een groot kantoor aan de Brusselse Louizalaan. Roerend en onroerend goed Het grote veilinghuis, in 1744 door Samuel Baker in Londen opgericht met als ambitie de verkoop van zeldzame boeken, raakte al vroeg bekend en opende snel filialen op diverse plekken in de wereld. Vandaag telt Sotheby’s 80 kantoren verspreid over 40 landen, waaronder België sinds nu al 45 jaar. In 1976 opent Sotheby’s in New York zijn eerste zelfstandige agentschap, Sotheby’s International Realty. Andere vestigingen zullen volgen. Ze zijn nu aanwezig in 79 landen – 1000 vestigingen wereldwijd en maar liefst 25.000 makelaarskantoren, goed voor een jaaromzet van 210 miljard euro. Het eerste Belgische kantoor opende zijn deuren in 2014 in Brussel, en telt vandaag drie vestigingen (Brussel, Antwerpen en Lasne). Synergie In België delen Sotheby’s Realty en Sotheby’s Auction dus hetzelfde gebouw, gelegen aan de Louizalaan in Brussel, op het nummer 251. Emmanuel van de Putte, directeur van Sotheby’s Belgium en Luxembourg verwoordt het als volgt: “Dankzij de opening van dit nieuwe, gezamenlijke kantoor kunnen we onze diensten Emmanuel van de Putte, (rechts), en David Chicard, poserend naast L’Enlèvement d’Europe van Léon Spilliaert (1928) tijdens de opening van het nieuwe gezamenlijke kantoor.. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 31