Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

ART CARS HERVÉ POULAIN

ART CARS HERVÉ POULAIN TOONT KUNST TEGEN 300 KM PER UUR Midden jaren zeventig. Een jonge veilingmeester en rallycoureur is op zoek naar een wagen om de 24 uur van Le Mans te rijden. Samen met de Amerikaanse kunstenaar Alexander Calder, die zijn BMW 3.0 CSL beschildert, lukt het hem. Dit betekende de start van een geweldig auto- en kunstproject, waarmee BMW zich voor altijd verzekerde van een cultureel imago. Een gesprek over de Art Cars. Dominique Simonet zijn ze toch mooi!” De reactie van Hervé Poulain bij het bewonderen van de snelle sportwagens met bijzondere ontwerpen van Alexander “Wat Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein of Andy Warhol is na vijftig jaar nog steeds precies dezelfde: een ondeugende blik, een stralende lach… als een kind zo blij! Poulain is de man achter het concept dat kunstwerken in de autosport introduceerde. Op papier ging dit om een eenvoudige inval: als kunstliefhebber met een passie voor snelheid kwam Hervé Poulain op het idee om zijn deelname aan de 24 uur van Le Mans te financieren door zijn auto te laten beschilderen door een internationale kunstenaar met faam. Het samenbrengen van deze twee zo uiteenlopende werelden – kunst en auto-industrie – was echter geen sinecure. “We schrijven 1975. Ik ben er 35, en de situatie is simpel: ik ben rallycoureur maar ook veilingmeester. Voor dat laatste was ik in de wieg gelegd, en ik had ook best mijn voldoening kunnen vinden in de schoonheid van de kunst, maar © BMW AG 1 © Enes Kucevic © BMW AG 34 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

2 © Enes Kucevic © BMW AG ik wilde me compleet kunnen ontplooien. Naast de contemplatieve dimensie had ik nood aan actie.” Een stuur voor de 24 uur Wanneer ‘Meester’ Poulain niet bezig is met een openbare verkoop in veilinghuis Drouot in Parijs, rijdt hij in een Renault R8 Gordini, R12 Gordini, Alpine Groupe 3, 4 en 5 over de hobbelige wegen van Frankrijk en Navarra. “Let wel, voor een gentleman driver als ik was de 24 uur van Le Mans als het beklimmen van de Olympus. Ik wilde mijn passies voor kunst en snelheid combineren, en zo kwam ik op het idee om mijn auto’s te laten beschilderen. Zo zouden kunst en industrie bij elkaar komen, twee universums die zich totaal niet met elkaar bezighielden.” Inderdaad, de jonge kunstliefhebber en snelheidsfanaat moest ontzettend veel moeite doen om iemand te vinden die hem een auto wilde geven die op zijn beurt werd gefinancierd met een kunstwerk: “Bij een grote autoproducent vroeg iemand me een keer wie Calder was”, lacht hij. De kwestie lag eigenlijk nog ingewikkelder gezien de toenmalige wereld nog kampte met de gevolgen van de eerste oliecrisis. “In 1975 getuigde het van heldenmoed als je je wilde inzetten voor de autosport. Bijna niemand durfde nog de auto © BMW AG. © BMW AG 3 © Enes Kucevic © BMW AG 1. In 1975 is Alexander Calder er 77, en Hervé Poulain 34. Poulain koopt een kleine BMW 3.0 Coupé bij een buurtwinkel, een speelgoedauto waarop de kunstenaar zijn ontwerp schetst. De uitvoering van deze auto is dezelfde als die van de auto bij Calder thuis in Saché, in Indreet-Loire. Hier staan ze samen als twee kinderen voor een zeer speciale wagen. 2. Frank Stella maakt zijn werk, eanfise schoonheid’, bij BMW in München. In deze uitvoering drukt de auto de schoonheid van de binnenmechaniek uit, volgens de stelregel van Hervé Poulain, die zegt dat “een gesluierd lichaam meer oproept dan de naaktheid zelf”. Op Le Mans 1976 raakt de auto defect nog vóór de jonge Fransman erin plaatsneemt. 3. In 1977 werkt Roy Lichtenstein zijn ontwerp eerst uit in zijn studio in New York, alvorens zijn werk te komen signeren in het Parijse Centre Pompidou, dat in dat jaar wordt geopend. Volgens Poulain is dit geen aanpassing aan het volume: “Hij maakte zich meester van de derde dimensie op dezelfde wijze waarop hij de tweede beheerste.” Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 35