Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

HERITAGE EEN TIJDMACHINE

HERITAGE EEN TIJDMACHINE Achter het stuur mogen plaatsnemen van een C-Type, een D-Type, een Lightweight en tot slot een E-Type, voor een paar rondjes over het circuit, gevolgd door een indrukwekkend bezoek aan de Classic Works-ateliers en de collectieklassiekers van de Jaguar Daimler Heritage Trust: het is als een reis per tijdmachine tussen het Fen Endcircuit en de ateliers in het Engelse Coventry. Bijzonder indrukwekkend. Serge Vanmaercke 1 Ter gelegenheid van de oplevering van de eerste Jaguar C-Type Continuation en de 70e verjaardag van de internationale overwinning van de eerste C-Type met schijfremmen op de Grand Prix van Reims, op 29 juni 1952, geeft Jaguar als primeur een aantal journalisten de gelegenheid om achter het stuur te kruipen van een replica van die wagen, als ware zij een klant die het model vandaag wilt aanschaffen. Een klassieker in nieuwe staat: zoiets garandeert een speciale ervaring! Deze C-Type, voor het eerst geproduceerd van 1951 tot 1953, is het vierde ‘Continuation vehicle’ van de Classic Works-ateliers, na de D-Type, de XKSS en de Lightweight E-Type. Bovendien kwam het merk afgelopen jaar ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de E-Type met zes stellen van twee versies van het model. Hiermee, namelijk met de 9600HP en de 77RW, baarden zij veel opzien op het autosalon van Genève in 1961. Zelfs Enzo Ferrari liet zich ooit ontvallen dat dit “de mooiste auto ter wereld” was. Voor de ultieme experience en vanwege het feestelijke karakter van de heruitgave van de C-Type via het Continuation-programma, stelde Jaguar op zijn circuit nog drie andere voertuigen ter beschikking: een prototype van de D-Type Continuation en de Lightweight, evenals een E-Type Reborn. Reborn? Dat is het label dat wordt gedragen door de originele modellen van Jaguar en Land Rover, die in de Classic Works-ateliers werden gerestaureerd en hier en daar zijn voorzien van nieuwe apparatuur, zonder afbreuk te doen aan de authentieke eigenschappen van het originele model. Hoewel het enkel voor de meest lenige en slanke chauffeurs is weggelegd om zonder moeite plaats te nemen in dit model, zal het hanteren van deurklinken, achteruitkijkspiegel, stuur, handrem en pedalen, en ook het schakelen herinneringen oproepen aan een tijd die iemand jonger dan 20 nooit kan hebben meegemaakt. Het geluid van de motor, de geur, het uitzicht… Je waant je in een andere tijd, met andere sensaties en andere opvattingen over wat mooi is. Verderzetten is niet kopiëren Vooraleer de C-Type Continuation bij de klant aankomt, heeft deze al 400 kilometer op het testparcours afgelegd, na een productieproces van drieduizend uren per eenheid. De eerste C-Type die deze zomer wordt opgeleverd, is uitgevoerd in Pastel Green, met Suede Green lederen stoelen, 2 1. De C-Type Continuation, klaar voor eerste levering aan de klant.. 2.De klassieker: deze eerste C-Type met schijfremmen die deelnam aan de Grand Prix van Reims voorspelde een veelbelovende toekomst voor de 24 uur van Le Mans. 38 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

geïnspireerd op de Jaguar C-Type waarmee op 29 juni 1952 de Grand Prix van Reims werd binnengehaald. Deze C-Type was dus het eerste voertuig met schijfremmen die een internationale wedstrijd won. Het was de bestuurder van het voertuig, Stirling Moss, die Jaguar had overgehaald om deze vooruitstrevende technologie toe te passen. De overwinning in Reims was een voorteken van de superioriteit van de C-Type op de 24 uur van Le Mans het jaar daarop alsook van de overduidelijke troeven van Jaguar in de autoraces van de jaren vijftig.Alle C-Type-modellen, waarvan de assemblage in de Classic Works-ateliers in Coventry met de hand wordt uitgevoerd, zijn gebouwd op basis van de C-Type racewagens uit 1953. Ze zijn goedgekeurd door de FIA en mogen deelnemen aan alle historische FIA-evenementen, waaronder de Jaguar Classic Challenge, die wordt gereden op verschillende circuits waaronder Le Mans en Silverstone. De voorlopers Sinds 2018 zijn van de D-Type Continuation 25 exemplaren geproduceerd. Het originele model won tussen 1955 en 1957 drie keer de 24 uur van Le Mans. In 1955 was Jaguar van plan om er maar liefst 100 exemplaren van te maken. Hiervan werden echter slechts 75 exemplaren gereserveerd voor de racecircuits. Met de 25 nieuwe Continuation-modellen zorgt Classic Works er dus voor dat de aanvankelijke ambitie van Jaguar werkelijkheid wordt. De Lightweight E-Type waarin wij mochten rijden – een prototype genaamd Car Zero – dateert van 2014, het jaar waarin de toenmalige Jaguar Land Rover Special Operations zes modellen uitbracht die identiek waren aan de resterende chassisnummers van de 18 exemplaren die in 1963 werden bestemd voor een Special GT E-Type-ontwerp, en waarvan slechts 12 exemplaren werden geproduceerd. Tot slot is er de XKSS Continuation, de enige heruitgave waarin wij niet hebben plaatsgenomen. Deze werd in 2017 uitgebracht in een oplage van 9 exemplaren. Op die manier blies het merk 60 jaar na datum nieuw leven in negen van de 25 D-Type eindereeks-exemplaren, die onder de naam XKSS waren omgebouwd tot gewone auto’s. Slechts 16 XKSS werden voltooid; de 9 andere exemplaren werden verwoest door een fabrieksbrand. 3. Voor de nieuwe Continuation-serie heeft Classic Works zelfs de originele achteruitkijkspiegels teruggevonden. 4. Een C-Type Continuation in wording in het atelier van Classic Works in Coventry. 5. Vier luxespeeltjes die een paar grote jongens mogen uittesten: een E-Type Lightweight (bruingrijs), een E-Type, een C-Type (groen) en een D-Type (grijs). 3 4 5 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 39