Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

CLUB 50 JAAR HVCB In

CLUB 50 JAAR HVCB In 1972 werd de Historical Vehicle Club of Belgium (HVCB) opgericht, voor liefhebbers en verzamelaars van oldtimers. Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van deze nationale club, die niet aan één merk gebonden is, ontmoeten wij in Autoworld de voorzitter van de club, Alain Claesens, net als Jacques Deneef, erevoorzitter en ook een van de oudste leden. . Boris Rodesch De HVCB, in 1972 opgericht door vijf oldtimerliefhebbers, telt tegenwoordig bijna 200 leden en zo’n 500 voertuigen uit de periode 1925-1975, waarvan de meeste Amerikaanse auto’s en Engelse en Franse sportwagens zijn. “Het oorspronkelijke idee was ons te richten op auto’s die jonger waren dan de voertuigen van de Veteran Car Club van België — die niet van na 1930 mochten dateren — en te stoppen bij de komst van de elektronica, vanaf 1973. Uiteindelijk besloten we om 31 december 1975 als limiet te kiezen,” vertrouwt Alain Claesens ons toe. Bij de HVCB kunnen de leden hun kennis verrijken en hun passie onderhouden, maar de club staat ook bekend om zijn goede sfeer. “Jaarlijks worden de leden uitgenodigd om deel te nemen aan een vijftiental evenementen, zoals dag- of weekendrally’s in België en de jaarlijkse hoofdactiviteit: de May 1 Meet (een zevendaagse rally door Europa),” vertelt Jacques Deneef. Uiteindelijk is de bedoeling van de HVCB het behoud en de verspreiding van kennis over een bepaalde historische, technische en culturele erfenis. Immers, zoals de verklaring van de Unesco uit 2017 luidt: “De oldtimer maakt deel uit van het mobiele erfgoed van onze beschaving.” Vijftig oldtimùers van HVCB-leden om de 50ste verjaardag van hun club te vieren. 42 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

1 “IK HEB ME DESTIJDS EEN TRIUMPH TR3 UIT 1961 AANGESCHAFT… VOOR 5000 BELGISCHE FRANK.” Alain Claesens 1. Jacques Deneef tijdens een rally voor het kasteel van Gomery, achter het stuur van zijn MG Magna - 6 cilinders - q1100 cc - uit 1933. 2. Alain Claesens en echtgenote Gaëtane in hun Jaguar E van 1968 tijdens de Rallye Spring van HVCB in 2021. Ford Sportsman Woodie uit 1947. Dit model, dat geproduceerd werd in een oplage van 3000 exemplaren, is het enige model dat nooit werd geëxporteerd uit de VS.” Hij vertelt ons dat er in België altijd al veel Amerikaanse auto’s waren, vanwege het simpele feit dat wij na de Tweede Wereldoorlog de eersten waren die deze auto’s importeerden omdat we Amerikaanse dollars hadden. “Dat heeft te maken met het uranium uit Congo, dat door ons aan de VS werd geleverd.” Alain Claesens herinnert zich ook dat er in de jaren 1960-70 totaal geen belangstelling was voor oude wagens. “Als ik toen over geld en meer ruimte had beschikt, dan had ik nu wel honderd auto’s gehad. Ik zal je een sterk verhaal vertellen: mijn vader vond bij een sloper in Bergen een Minerva, boven op een stapel auto’s. De eigenaar zei dat hij deze wel een keer zou pakken als hij tijd had. Toen hij niets hoorde, ging hij er nog eens langs maar de auto was verdwenen. Hij was gesloopt!” Herinneringen ophalen Gentenaar Alain Claesens, een voormalige onafhankelijke verzekeringsagent die zich specialiseerde in de industrie, werd een vijftiental jaar geleden lid van de club. Brusselaar Jacques Deneef is sinds 1982 lid van de HVCB. Hij was lange tijd actief in marketing en communicatie. Hoewel beide mannen met pensioen zijn, is hun gemeenschappelijke passie voor oldtimers er niet minder om geworden. De in 1951 geboren Alain Claesens herinnert zich nog goed de dag waarop het allemaal begon: “Ik was zes jaar oud toen mijn vader een De-Dion Bouton kocht uit 1921. Hij was verder ook geïnteresseerd in Belgische auto’s, zoals de Minerva. Wij hadden meerdere auto’s thuis, en zelfs een circuit in onze tuin. Vanaf mijn elfde kreeg ik belangstelling voor mechanica. Sindsdien maak ik in het weekend liever mijn handen vuil dan dat ik op café ga.” De negentigjarige Jacques Deneef, nog steeds even actief voor de club als voorheen, leerde deze bijzondere wereld kennen na een bezoek aan de Ford Motor Company. “Ik heb bijna twintig jaar gewerkt voor deze Amerikaanse autoproducent met een zo rijke geschiedenis… Het was wel erg moeilijk om er onverschillig voor te blijven! In mijn verzameling zitten dan ook drie Ford klassiekers.” Een verhaal over dollars Claesens geeft toe dat hij tegenwoordig een zwak heeft voor auto’s van Belgische merken, terwijl Deneef meer houdt van de Amerikaanse klassiekers, en vooral de ‘Woodies’, de wagens met gelakt hout. “Als ik slechts één auto zou mogen bewaren uit mijn verzameling, die één exemplaar per decennium bevat (sinds het bestaan van de auto), dan zou ik kiezen voor mijn Een eigen toonzaal De HVCB onderhoudt nauwe contacten met Belgische instellingen als het Autoworldmuseum en de Royal Automobile Club van België. In zijn hoedanigheid van bestuurder van Autoworld vertelt Jacques Deneef ons met enthousiasme: “De afdeling Amerikaanse auto’s bestaat voor het grootste deel uit voertuigen die eigendom zijn van leden van de HVCB. Ter gelegenheid van onze vijftigste verjaardag kregen wij dit jaar een ruimte in het museum. We stellen er een BMW 327 (1937), een Chevrolet Bel air NOMADE (1956), een Austin Healey Sprite (1965) en een Alfa Romeo (1971) tentoon.” Ter ere van datzelfde jubileum werd op zondag 24 april 2022 met vijftig auto’s van clubleden op de esplanade van het Jubelpark het nummer ‘50’ gevormd. Om de festiviteiten mooi af te sluiten zullen de leden op 27 november samenkomen voor het jaarlijkse diner, tijdens het welke hen nog meer verrassingen te wachten staan. n 2 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 43