Miles

Views
4 months ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

VERJAARDAG BRUSSEL VIERT

VERJAARDAG BRUSSEL VIERT HET 75-JARIG BESTAAN VAN HET STEIGERENDE PAARD Ferrari viert zijn 75e verjaardag. En België heeft goede redenen om mee te vieren. Dat gebeurt op Autoworld (tot en met 4 december) en op de Classic Car Show Brussels van InterClassics, van 18 tot 20 november in Brussels Expo. Serge Vanmaercke Het is onmogelijk om hier de volledige geschiedenis neer te pennen van het merk Ferrari en zijn hoofdrolspelers, die samen nu al 75 jaar dromen creeren voor de sport-, mechanica- en designwereld. Daarom richt Miles zich vooral op het eerste jaar van het officiële bestaan van Ferrari, 1947, en op de aantrekkingskracht dat het merk meteen uitoefende op Belgische autoliefhebbers. Bij ons viert Ferrari dit jaar een dubbele verjaardag. Het is namelijk 70 jaar geleden dat Jacques Swaters (1926-2010) de eerste Ferrari-importeur in Europa werd. In 1952 importeerde de Belgische coureur namelijk zijn eerste Ferrari, een 500 F2. In datzelfde jaar richtte hij het autosportteam Écurie Francorchamps op, en vanaf dat moment startten zijn karakteristieke felgele Ferrari’s in de 24 uur van Le Mans en vele andere F1-races. Swaters, die toen al bevriend was met Enzo Ferrari (1898- 1988), richtte daarop de Garage Francorchamps op. Tot het moment waarop deze zaak zijn deuren sloot, fungeerde het als vlaggenschip van het merk in onze contreien. Swaters werkte overigens samen met Jean Graton aan het Dossier Michel Vaillant nr. 7, dat in 2005 verscheen en volledig gewijd was aan Enzo Ferrari. Kortom, België heeft goede redenen om deel te nemen aan de festiviteiten rond deze 75e verjaardag. Ferrari tentoongesteld Op de Classic Car Show Brussels zal InterClassics hoogstandjes tonen van het Italiaanse merk, dit in samenwerking met Autoworld. Deze laatste pakt uit met de tentoonstelling ‘75 anni di Ferrari’. Het museum laat met lichte spot weten dat deze tentoonstelling volgt op de tentoonstelling gewijd aan Alfa Romeo. Het is in de automobielwereld goed bekend dat toen Enzo Ferrari in 1947 zijn eerste racewagen, de Ferrari 125 S, bouwde, hij Alfa Romeo wilde overtroeven. Hij was er immers recent ontslagen uit zijn functie van directeur autoraces. In 1945 vertrouwde Enzo aan Gioachino Colombo de taak toe een voor het circuit bestemde, innoverende auto te ontwer- Omringd door ingenieurs bekijken Enzo Ferrari en zijn zoon Alfredo, beide met stropdas, een motor (1947). 44 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

De Ferrari 125S in stilstand, vlak voor het verlaten van de fabriek in 1947. pen. Zijn nauwelijks verhulde doel was natuurlijk Alfa Romeo te verslaan. Nog geen twee jaar later, op 12 maart 1947, werd de landelijke rust van Emilia-Romagna – tussen de dorpen Maranello en Formigine – bruut verstoord: de 125, die nog geen carrosserie had, werd gestart. Het avontuur kon beginnen. Twee maanden later, op 11 mei 1947, debuteerde het voertuig, ondertussen voorzien van een chassis, op het circuit van Piacenza. De 125 S (de S verwijst naar het sporttype carrosserie) lag aan kop in de wedstrijd wanneer hij noodgedwongen moest opgeven vanwege een defect aan de brandstofpomp. Enzo Ferrari omschreef het incident destijds als een ‘veelbelovende mislukking’. De eerste overwinning van Ferrari liet dan ook niet lang op zich wachten: op 25 mei 1947 werd de Grand Prix van Rome gereden over een circuit dat uitgezet was rondom de Thermen van Caracalla. Franco Cortese haalde met de 125 S de overwinning binnen door 40 rondes met een totale afstand van 137,6 km af te leggen tegen een gemiddelde snelheid van 88,5 km/u. De Ferrari reed over de finishlijn met tien seconden voorsprong op de Maserati van Guido Barbieri en een hele ronde op de Stanguellini van Guido Scagliarini. In hetzelfde jaar sleepte de wagen nog zes andere overwinningen binnen, zoals in Parma met Tazio Nuvolari aan het stuur. Een verjaardagsbolide Sindsdien is Ferrari nooit opgehouden met zich te onderscheiden. De Ferrari die dit jaar deelneemt aan het Wereldkampioenschap Formule 1 met Charles Leclerc en Carlos Sainz achter het stuur, kreeg de naam F1-75. Het nummer 75 verwijst uiteraard naar de verjaardag van de 125 S, de allereerste Ferrari onder de naam ‘Enzo’ die op 12 maart 1947 uit de fabriek in Maranello kwam. Tegenwoordig ligt de gemiddelde snelheid duidelijk hoger – racewagens kunnen maximumsnelheden bereiken van rond de 360 km/u. Het veulen werd niet minder dan een steigerend paard. n www.ferrari.com www.autoworld.be www.interclassics.events De F1-75, zo gedoopt vanwege de 75e verjaardag, die dit jaar deelneemt aan het Wereldkampioenschap Formule 1. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 45