Boury heeft drie kamers voor gasten die met de wagen komen en rustig willen natafelen en een glaasje drinken. Je kan er nu ook de loft huren. © Pieter Dhoop koken is.” De troef van een dergelijk menu is dat de klant centraal staat. Een klant die speciale wensen mag hebben. “Zo vormen bijvoorbeeld vegetarische aanpassingen geen enkel probleem. Voor veganisten is het moeilijker, gewoonlijk schakelen we dan over op vegetarische menu’s.” Buurtwerk Een driesterrenkeuken vraagt ook om driesterrenleveranciers. En die zijn te vinden, zelfs dicht bij de deur. “We werken zo veel mogelijk met streekproducten. Dat wil praktisch gezien zeggen dat de kaas van de plaatselijke kaasboer komt, de vis uit de Noordzee, groenten en fruit kopen we eveneens plaatselijk aan,... Voor het vlees werken we samen met een slagerij uit Ieper, maar voor de meer exotische kwaliteiten moeten we een beroep doen op het buitenland. Uiteraard is de kwaliteit van groot belang, alles wordt eerst voorgeproefd. Al staan we zelden voor een verrassing, ik zie meestal al meteen wat voor vlees we in de kuip hebben. We hebben goede, betrouwbare leveranciers. Het is een kwestie van fierheid, zowel voor ons als voor hen. We tonen respect voor de producten van de leverancier. Kortom, het trotse gevoel komt van twee kanten.” En wat volgt er nu? Restaurant Boury heeft, dankzij het hele team, de top bereikt: drie Michelinsterren! Wat nu? Welke uitdagingen volgen nog? “We hebben de laatste 12 jaren een hele evolutie doorgemaakt. Ik merk dat een goed team, het principe van de juiste man/vrouw op de juiste plaats, de groei van een bedrijf kan bepalen. Voor de toekomst moeten we verder evolueren, dat is een beetje tasten en zoeken, de details zullen blijven veranderen.” En dan is er nog het project van Ben en Tim, de Boury Academy. “De bedoeling is studenten kennis te laten maken met de Belgische keuken. Er zijn 20 tot 30 studenten, komende van over de hele wereld. Zij draaien 3 of 6 maanden mee met ons. Ze volgen stage in de keuken, doorlopen alle afdelingen én alle stadia van ‘een restaurant runnen’. Wij zorgen voor hun kost en inwoon. Ze ontmoeten ook onze verschillende leveranciers. Als ze weer vertrekken, krijgen ze een certificaat, een allereerste stap in hun carrière. Er komen erg gedreven studenten langs die dolgraag verder willen.” De toekomst van de Belgische keuken is veilig gesteld bij Bouvy. n 50 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV
MOTORING EVENT “ZOUTE GRAND PRIX IS EEN FATA MORGANA” In 2021 riep een internationale jury Zoute Grand Prix uit tot ‘Best Motoring Event of the Year’. Van de wereld, jawel. Van 6 tot 9 oktober wordt in Knokke-Heist de dertiende editie uitgerold. Oprichter en organisator Filip Bourgoo verklaart het succes en vertelt wat er dit jaar verandert.. Ben Herremans Niet alleen autoliefhebbers, kandidaat-eigenaars van sportwagens en limousines inbegrepen, maar ook premium automerken zoeken graag Zoute Grand Prix op, beweert Filip Bourgoo. Samen met zijn broer David richtte hij het evenement in 2010 op. “Voor de merken is dit het belangrijkste moment van het jaar in Europa geworden. Er zijn geen salons in Parijs, Genève en Frankfurt meer, en dat waren voorheen drie belangrijke gelegenheden om hun nieuwe wagens te tonen. Ook dit jaar zal Zoute Grand Prix veel avant-premières begroeten. De Tomaso koos Le Mans en het Zoute uit om zijn auto’s tentoon te stellen. Dallara Stradale viert hier met het management uit Italië zijn vijftigste verjaardag. De 40 wagens (met Europese klanten van McLaren) die een rondrit maken in Chantilly komen via Durbuy naar Knokke-Heist, en blijven hier enkele dagen. Meer en meer automerken vragen zich af: welk evenement trekt de juiste klanten aan? Zoute Grand Prix heeft maar liefst 75 partners. Zij brengen hun klanten op het juiste moment op de juiste plaats. Er wordt bijgevolg veel verkocht.” Mevrouw is niet rouwig Hoe verklaart Filip Bourgoo die mooie cijfers én het succes van Zoute Grand Prix? “Mensen willen met een auto in contact komen terwijl ze hun hobby beoefenen, in hun vrije tijd. De mensen zijn hier in vakantiemodus. Als meneer en mevrouw naar Knokke-Heist komen, is mevrouw meestal niet rouwig. Is ze de auto’s beu, dan heeft ze maar de straat over te steken en daar zijn de winkels. Het DNA en de geografische ligging van Knokke-Heist zijn uniek. We maakten er een gouden driehoek van: Knokke-Oostende-Brugge. Plus: tijdens de week heeft Knokke-Heist 33.000 inwoners, maar in het weekend is dat, met de eigenaars van tweede verblijven erbij, Op alle concours ter wereld dragen de fiials een blauwe blazer met een eie ek en panamahoed. Op Zoute Grand i daen e een diedeli ak en een bolhoed. © ZGP Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 51
Loading...
Loading...
Loading...
Miles on Facebook
Facebook