Miles

Views
1 year ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

Op die manier krijg je

Op die manier krijg je al snel een globaal idee van de huidige trends. Het is dan ook geen wonder dat alleen kwaliteitsmerken hier hun producten presenteren. Wat dat betreft, is Pitti Uomo nog steeds toonaangevend. En… voor het voorjaars- en zomerseizoen van 2023 is de hoofdtrend eenvoudig samen te vatten: meer dan ooit doet iedereen waar hij zelf zin in heeft! Mode en maatschappij Tijdens de laatste editie van Pitti Uomo stonden ecologie en duurzaamheid volledig centraal. Zozeer zelfs dat in de oneindige variëteit aan looks hergebruikte of herbruikbare materialen belangrijker waren dan de elementen die voorheen de toonaangevende trends bepaalden, namelijk kleuren met bijpassende motieven, volumes, lengtes, textuur, materiaal enzovoort. Hoewel de nadruk niet uitgesproken op de hedendaagse maatschappelijke vraagstukken ligt, biedt een beurs als Pitti Uomo hier toch een eigen reflectie op. Naast het thema ‘duurzaamheid’ – werkelijk alomtegenwoordig in de stands én in de wandelgangen, met veel jongeren die gekleed gingen in een ‘Because There Is No Planet B’-T-shirt – maakte de beurs ook een politiek statement door 11 Oekraïense modelabels uit te nodigen om te exposeren. De beurs toonde verder aandacht voor diversiteit, met de Menswear Guest Designer Grace Wales Bonner, een Britse styliste met Jamaicaanse vader en Engelse moeder, wiens ontwerpen een combinatie zijn van ‘de culturele luxe van een Europese achtergrond en de Afro-Atlantische spirit’. Als groot pleitbezorger van de fysieke aanwezigheid staat Pitti Uomo ook heel ver op digitaal gebied. Lang voor de pandemie was dit trouwens al het geval. Raffaello Napoleone: “Pitti werkt al 15 jaar digitaal. Op dat vlak lopen we voor op alle andere beurzen. Op internationaal gebied waren we de eersten die gingen samenwerken met Nicholas Negroponte, toonaangevend op digitaal gebied en aangesloten bij het MIT in Boston, dit onder andere via e-Pitti wat tegenwoordig Pitti Connect heet. Je vindt er zo’n 100.000 beelden van nieuwe trends, zelfs al voor de aanvang van de beurs. Zo willen we de bezoeker ertoe aanzetten om zijn digitale ervaring voort te zetten in de fysieke wereld. Toch zal het digitale in de modesector nooit de plaats innemen van de fysieke beleving.” 1. Heel Tread: de sok van de autobezitter. www.heeltread.com 2. F.-H Gulf Italia: op auto’s geïnspireerde accessoires. www.fhstore.it 3. Scrambler x Ducati voor Refrigiwear: een capsulecollectie met een glansrol v de taliaanse tfiets. www.ducati.com 1 2 Mode en motoren Miles verbaasde zich op de beurs over het grote aantal producten dat een rechtstreekse of onrechtstreekse relatie heeft met gemotoriseerde voertuigen. Zo ging het merk North Sails een samenwerking aan met Maserati voor de lancering van een capsulecollectie die in het teken staat van ethische innovatie. Fiat sloot zich dan weer aan bij het vooruitstrevende sneakermerk Fessura, met zijn elektrische model 500 e. Voor nog een andere capsulecollectie, Scrambler x Ducati, ging Refrigiwear samenwerken met het bekende Italiaanse merk. Overigens is het automotief op veel mode-items terug te vinden, zoals bij de Belgische exposant McAlson, bij sokkenspecialist Heel Tread, op de T-shirts van Original Race of nog, de accessoires van FH Gulf Italia. Herfst-winter 2022-23 De kruising van traditie en avant-garde, formeel en casual chic, of streetwear en prêt-à-porter maken de cruciale veranderingen uit van de afgelopen seizoenen in de herenmode. 3 70 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

4 4. La Boucle, een kleurrijke aanwezigheid in Florence. www.laboucle.com 5. De Belgische designers Kris Van Assche en An Vandevorst (van het duo A.F. Vandevorst), respectievelijk Mentor Creative Direction en Directrice Fashion design bij Polimoda Florence. 5 De looks van de bezoekers tijdens de laatste editie van Pitti Uomo. Dat zal trouwens niet erg anders zijn in het toekomende koude seizoen. Anders gezegd, wees deze winter niet verbaasd als je getatoeëerde mannen ziet lopen met manchetknopen, bretellen en een vlinderdas, naast yuppies in driedelig maatpak en een jas van namaakbont met daaronder sneakers. Verder zullen we ook ‘ijdele mannen’ zien, die zelfs putje winter liever footies dragen dan lange sokken, zodat ze hun zongebruinde en/of viriel behaarde enkels kunnen tonen. Het succes van tweedehandskleding onder jongeren fungeert als springplank naar de gevestigde merken. Een springplank die tegenwoordig van onder naar boven loopt! Vroeger was het tegendeel het geval. Je vroeg je wel eens af wie wie aan het kopiëren was. Met de hedendaagse opensource-mentaliteit is de vraag eerder: wie vormt de inspiratiebron voor wie? Bovendien zorgden nieuwe productietechnieken voor een relatief betere kwaliteit tegen een lagere prijs met een meerwaarde aan creativiteit, en dan hebben we het niet over fast fashion die door onderbetaalde werknemers wordt geproduceerd. De traditionele merken staan vandaag voor de uitdaging om te vernieuwen, terwijl zij voorheen net beperkingen oplegden aan de creativiteit om zo hun traditie in stand te houden. The Times They Are a-Changin’… In 1982 kwam een onbekende band, Chagrin d’Amour, met het nummer ‘Chacun fait c’qui lui plaît’, een internationaal succes dat nu wordt beschouwd als het eerste Franse rapnummer. Nadien ging de Vlaamse groep Waterlanders er mee aan de haal (‘Iedereen doet wat ie moet’). Er is op dit moment geen ander nummer dat de trend in de mode beter samenvat. n www.pittimmagine.com Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 71