Miles

Views
1 year ago

Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

  • Text
  • Jaar
  • Schriftelijke
  • Voorafgaande
  • Verboden
  • Strikt
  • Kopie
  • Ongeoorloofde
  • Produpress
  • Toestemming
  • Elke
Miles #43 - TIM BOURY *** CHEF

CULTUUR SPRANKELENDE

CULTUUR SPRANKELENDE KUNST Champagnehuis Ruinart geeft jaarlijks carte blanche aan een kunstenaar om een nieuwe visie te tonen op het erfgoed en vakmanschap van het huis. Dit jaar werd de Deense beeldende kunstenaar Jeppe Hein geselecteerd. Het resultaat? Een mooie ontmoeting tussen champagne uit het topgamma en hedendaagse kunst. Serge Vanmaercke Ruinart werkt al langer samen met hedendaagse kunstenaars. Denk maar aan designer Maarten Baas, fotograaf Erwin Olav of de visuele kunstenaar David Shrigley, die hun tijd vertegenwoordigden in navolging van Alfons Mucha. Deze laatste was namelijk in 1896 de eerste die ‘reclame maakte’ voor het huis. Dit jaar koos Ruinart voor een kunstenaar die de toeschouwer een plaats geeft als actieve deelnemer aan zijn werk, dat eigenlijk een installatie is. Kunstbeurzen Het ontwerp van Jeppe Hein (1974) is dit jaar te zien op een dertigtal kunstbeurzen wereldwijd. Afgelopen lente was het de beurt aan Art Brussels. Daarop werd het avontuur voortgezet, onder andere op de Londense Frieze Art Fair en, in oktober, op Art Basel Paris. Komende december vind je het ook nog op Art Basel Miami Beach. Van de oogst van de druif tot de prikkeling in de mond… voor Jeppe Hein is de champagne van Ruinart een en al zintuigelijke ervaring. Hij creëerde een installatie die gebaseerd is op de vier elementen – aarde, water, lucht en vuur – die niet alleen noodzakelijk zijn voor het leven maar ook voor de bereiding van champagne. Ieder element wordt vertegenwoordigd door een bijpassend symbool: een stuk kalk uit de krijtgroeven van Reims voor het verbeelden van de aarde, of een rozijn als symbool voor de zon (het vuur), bijvoorbeeld. Voor wie geen bezoek kan brengen aan een van de bovengenoemde beurzen, riepen Ruinart en Jeppe Hein een website in het leven (www. jeppehein.ruinart.com). Hier kan je digitaal deelnemen aan een kunstwerk in samenwerkingsverband. Op locatie doet de interactieve installatie een beroep op onze vijf zintuigen – tastzin, gehoor, zicht, geur en smaak –, en roept ze de vier elementen op. Als toeschouwer word je uitgenodigd om een zongerijpte rozijn te proeven, de geur van de Chardonnaybloem in de lucht op te snuiven, te luisteren naar het geluid van regen die op de wijngaard neerklettert of nog, te voelen aan een kalkblokje uit de krijtgroeven, dat je na je bezoek als souvenir mag bewaren. Jeppe Hein haalt zijn hand uit een zwart gat in een spiegel waar hij zojuist een stuk kalk uit de krijtgroeven van Reims heeft neergelegd. 80 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV

“HET HUIS WIL DEELNEMEN AAN HET ARTISTIEKE LEVEN BUITEN OM ELKE COMMERCIËLE CONTEXT.” Een jerobeam Ruinart rosé in beperkte oplage met een door Jeppe Hein ontworpen etiket en kist. Deelnemen Fabien Vallerian, Directeur Kunst & Cultuur bij Ruinart, vertelt: “Ons huis wil deelnemen aan het artistieke leven buitenom elke commerciële context. Ruinart is immers ook cultureel actief.” Jaarlijks worden gerenommeerde talenten uitgenodigd op het hoofdkantoor in Reims om de wijngaarden en krijtgroeven te bezichtigen, en zich zo door de wijnbouw te laten inspireren. Vallerian: “We kopen nooit bestaand werk aan. We vragen altijd om nieuw werk voor ons te maken.” Wat dat betreft is er voor Jeppe Hein “niet zo veel verschil tussen het creëren van een kunstwerk zonder opdracht of in opdracht, zoals nu voor Ruinart, zolang je de vrijheid hebt om binnen de samenwerking je eigen artistieke middelen te gebruiken, zonder je persoonlijke blik of artistieke perspectief te hoeven veranderen.” In Heins werk staat bijvoorbeeld de participerende dimensie centraal. Dat was overigens ook het geval met zijn project Breathe with me, dat gepresenteerd werd bij de Verenigde Naties en in Central Park in New-York. In dit project nodigt de kunstenaar de toeschouwer uit om gedurende één ademtocht een verticale lijn te trekken met blauwe verf op een witte ondergrond. “Een manier om de mensen eraan te herinneren dat ze leven, door de visualisering van hun adem,” aldus Hein. “De samenwerking met Ruinart was voor mij erg inspirerend. Vanaf de eerste ontmoetingen én mijn bezoek aan de wijngaarden, productieplaatsen en krijtgroeven van Reims wist ik dat ik die inspiratie zou gaan verbeelden in mijn kunstwerk, met als basis de interactie met de toeschouwer.” Wij hebben het kunstwerk mogen mee ‘beleven’, en kunnen zeggen dat hij hier wonderwel in is geslaagd. n www.ruinart.com Een spiegelende ballon die uitnodigt tot bewustwording van de kleinste, fijnste sensaties. ARTIST EDITION In het kader van de samenwerking met Ruinart heeft Jeppe Hein een speciale kist gemaakt voor de jerobeam (de wijnfles van drie liter) Ruinart rosé, in een oplage van 25 gesigneerde en genummerde exemplaren… een prachtig kunstwerk dat te koop is voor 3500 euro. De kist is gepolijst met krijt dat rechtstreeks afkomstig is van de wanden van de krijtkelders van Ruinart in Reims. Daardoor kreeg het hout een bijzondere glans. Op de plaats van het gebruikelijke Ruinart-etiket zijn op de voorkant van de fles ballonnen te zien zonder tekst – onder meer verwijzend naar de tekstballonnen van strips, ook aanwezig in de installatie Right Here, Right Now –, hier verwijzend naar champagnebubbels. Nadat je de fles eruit hebt gehaald, dient de kist als sokkel voor een roestvrijstalen sculptuur in de kleur van rosé champagne. Deze Ruinart rosé cuvée wordt gekenmerkt door een assemblage van chardonnay en pinot noir, dat toetsen oproept van pepermunt en roze pompelmoes. De cuvée werd door Jeppe Hein gekozen als eerbetoon aan de pioniersgeest van het Champagnehuis, dat in 1764 als eerste een rosé champagne op de markt bracht, met de naam ‘œil de perdrix’ (patrijsoog), een kleur die gelijkt op de kleur die het normaliter bruine oog van de patrijs bij doodsangst aanneemt. Een naam die nadien gelukkig werd vervangen door de naam ‘Rosé’. Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV 81