Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #27

  • Text
  • Elke
  • Strikt
  • Verboden
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Jaar
Miles #27 Old Is The New Young

GARAGE BOX & BONHAMS 72

GARAGE BOX & BONHAMS 72 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

ENGINE IK WAS AL EEN 60-PLUSSER TOEN IK DEBUTEERDE, MAAR MIJN ENTHOUSIASME COMPENSEERT VEEL Dumolin, Kortrijkzaan en de man achter de Koramic Investment Group, is zowel een liefhebber van kunst als van oldtimers. Die laatste passie stak 16 jaar geleden de kop op. ‘Een vriend van me moest toen zijn Mercedes 300 SL Gullwing (met vleugeldeuren) van de hand doen. Ik heb die auto gekocht, zonder goed te weten wat ik met ermee aan moest. Ik heb hem laten restaureren en heb me toen door een andere vriend laten overtuigen om een oldtimerrally mee te doen. Maar ik miste adrenaline in die evenementen, en ben het een stapje hogerop gaan zoeken: echte oldtimerraces zoals de Tour Auto waarvoor ik een Ferrari 275 GTB had gekocht. Omdat de competitie op open wegen me ook niet helemaal zinde ben ik mijn heil gaan zoeken op circuits. Ik was al een 60-plusser toen ik debuteerde, maar mijn enthousiasme kan veel compenseren. Ik heb het geluk over een goede gezondheid te beschikken. Leeftijd is vooral iets wat tussen je oren zit.’ STEVE MCQUEEN Dumolin raast als een wervelwind door de paddock van het circuit van Francorchamps. In totaal heeft hij hier vier wagens staan waarmee hij verschillende races rijdt in het weekend van de Spa Six Hours. ‘Als ik iets doe, dan doe ik het intens.’ De 275 GTB kreeg het gezelschap van een Ferrari 250 GT Short Wheelbase (SWB). ‘Ik was smoor op die auto. Het was een ‘folie’ om er één te kopen, maar eigenlijk is hij intussen al een goede investering gebleken ook.’ Daarbij volgden nog vooroorlogse Bentleys ‘om rally’s mee te rijden’, een Maserati A6GCS ‘waarmee ik de Mille Miglia heb gedaan’, een BMW 3.0 CSL, een met een V8-motor omgebouwde Ford Mustang, een Ford GT40 die nog gebruikt is voor de opnames van de uit 1965, een origineel voor de races in de Verenigde Staten ontwikkelde Cobra en geen later aangepaste versie.’ De lijst is niet-exhaustief. ‘Thuis heb ik niet genoeg plaats, ik breng mijn wagens onder bij specialisten die instaan voor het onderhoud, zoals Gipimotor in Brussel voor de Cobra en het Britse Historic Automobiles voor de 250F.’ STIRLING MOSS Maar de echte ‘coup de foudre’ in de collectie is toch deze: de rode Maserati 250F uit 1954. ‘Een oude Formule 1 waarmee Roy Salvadori en Stirling Moss nog geracet hebben. Stirling Moss heeft inmiddels zijn handtekening op deze auto gezet’, toont hij.’ Ik had al eerder met Maserati gereden, maar deze vind ik zo prachtig dat ik hem absoluut moest hebben. Ik heb er een jaar naar gezocht. De zoektocht is vaak even leuk als het bezitten. Uiteindelijk trof ik hem in Portugal aan. Voor velen is dit - meer nog dan een Ferrari - de ultieme Formule 1. Ik verkeer ook in dat geval. Nu rijd ik er nog mee, maar het kan best zijn dat ik hem later in zijn oorspronkelijk staat in mijn living parkeer om naar te kijken.’ Dat maakt Dumolins collectie anders dan die van vele anderen: zijn auto’s wordt geen rust gegund. Zolang de eigenaar zelf niet aan zijn pensioen toe is, geldt hetzelfde voor zijn auto’s. ‘Mijn wagens zijn gemaakt om mee te rijden.’ 73 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.