Miles

Views
6 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #28

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Heel
Miles #28 Een Nieuwe Seizoen Lonkt!

MAREK REICHMAN CHIEF

MAREK REICHMAN CHIEF DESIGNER ASTON MARTIN Hij wordt beschouwd als een van de architecten achter de vernieuwing van een sterk tot de verbeelding sprekend merk: Aston Martin draaide in ‘overlevingsmodus’ toen hij bij het begin van de eeuwwisseling hun zaak ter harte nam. Marek Reichman is de ontwerper die helemaal begrepen heeft wat een van de laatste Britse prestigemerken speciaal maakt. Het merk had 100 keer ten gronde kunnen gaan; vandaag staat het weer op de rails. Richting: de toekomst. Xavier Daffe Presse 28 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

MUSCLE Het is weinig bekend, maar Aston Martin heeft een 105 jaar lange geschiedenis. Toch is hun weg tijdens die eeuw niet altijd over rozen gegaan. Het merk heeft meer dan eens de onverstoorbaarheid van zijn opeenvolgende bestuurders zwaar op de proef gesteld. Maar vandaag is de basis voor vernieuwing gelegd en, ze lijkt stevig. Tijdens de komende drie jaar gaan immers nieuwe modellen elkaar in razende vaart opvolgen en de diversifiëring zal verder reiken dan de automobielsector, een duidelijke blijk van een herwonnen vertrouwen in de toekomst. Een ontmoeting met de man die de machine weer succesvol op de rails heeft gekregen. Mijnheer Reichman, waar plaatst u Aston Martin in het luxesegment? Laat ons naar het voorbeeld kijken van LVMH. De groep is een verzameling van luxemerken die één voor één grote erkenning genieten. Aston Martin zal binnenkort gelijkaardig zijn, namelijk een globaal merk met een portfolio waarin tal van uitgesproken specifieke modellen zijn opgenomen: de luxueuze Lagonda-berlines , de GT DB11 coupés, de Vantage sportcoupés en Valkyrie hypersportcoupés, de SUV’s, en verder ook appartementen, boten, onderzeeërs... Dit is de lijn waarop Aston Martin zich ontwikkelt. Deze ontwikkelingslijn moet ons van het imago verlossen van leverancier van James Bondauto’s. James Bond maakt natuurlijk deel uit van ons verhaal. Komt er een film waarin James en Aston samen verschijnen? ASTON MARTIN, EEN BEWOGEN VERLEDEN Het merk Aston Martin ontstaat officieel op 13 januari 1913 uit de samenwerking tussen de oprichters Lionel Martin en Robert Bamford, maar heette toen logischerwijze Bamford & Martin Limited. We moeten wachten tot 1914 en een succes tijdens de race aan de kust van Aston vooraleer het merk zijn huidige naam krijgt. Het is pas in 1950 dat we de befaamde benaming DB zien verschijnen, de initialen van David Brown die in dat zelfde jaar Aston Martin Motors Limited overkoopt. In zijn 105-jarig bestaan heeft Aston Martin maar 85.000 auto’s geproduceerd, wat overeenstemt met de wereldwijde productie van Toyota op drie dagen tijd! Dit cijfer illustreert treffend het ambachtelijke karakter waarover Marek Reichman spreekt. Het ontwikkelingsplan dat de in 2014 benoemde CEO Andy Palmer heeft uitgebroed nadat hij Ulrich Bez heeft opgevolgd, voorziet op korte termijn een productieverhoging van 7.000 naar 15.000 auto’s per jaar. Is dat veel? 7.000 stemt binnen het prestigesegment in grote lijnen overeen met wat Ferrari assembleert en wat Lamborghini zal maken zodra zijn SUV Urus wordt gelanceerd. Porsche zit vandaag op meer dan 200.000! Met deze concept Vision blaast Aston Martin het merk Lagonda nieuw leven in. Aston Martin denkt alsmaar breder en heeft zich ook toegelegd op speedboten. Ik weet het absoluut niet, al zou ik het maar al te graag. Maar vandaag willen wij voorbij dit imago, voorwaarts, in het bijzonder met ambassadeurs als Tom Brady, Serena Williams, Max Verstappen, Daniel Ricciardo en onze nieuwste kracht, Chris Goodwin, die van bij McLaren komt. Hoe zou u luxe dan omschrijven? Luxe is een voorwerp dat ik niet echt nodig heb, maar wel mijn zinnen op heb gezet. Ik investeer een beetje, maar daarvoor krijg ik veel voldoening terug. En het merk dat erin slaagt erkenning te verwerven, krijgt een grote return on investment. Neem nu de Birkin-tas van Hermès, in krokodillenleer, voor 30.000 dollar. Aan leer heb je zowat de oppervlakte van een halve keukentafel. Een handwerker heeft misschien drie uur nodig om ze met de hand te maken. De investering voor Hermès is minimaal, maar de marge in indrukwekkend. En nochtans is het luxe: het is zeldzaam, exclusief, individueel, het merk heeft een verleden, een betekenis. Aston Martin sluit aan op deze trend, wat natuurlijk een diversifiering van onze bedrijvigheid vereist. Hoe definieert u het imago van Aston Martin? Iedereen houdt van Aston Martin. Wie met een Aston rijdt, wordt door iedereen in de straat begroet, krijgt een appreciërende duim opgestoken, terwijl voor een ander merk misschien wel eens een andere vinger wordt getoond. Het is moeilijk om deze magie uit te leggen. Weet u, als je iets maakt en iedereen zegt ‘wow, dat is mooi!’, dan heb je zin om verder te doen. Je voelt trots en je wordt gedreven om nog beter te presteren. Het is vooral een ‘menselijke’ kwestie, hightech-handwerk. Het gaat om mannen en vrouwen die formule 1-wagens bouwen, het gaat om mannen en vrouwen die ruimteveren bouwen, halfgeleiders of kwantumcomputers. Geen machines. Het zijn gepassioneerde mensen die onze industrie maken. Hoe omschrijft u uw rol als ontwerper? Ik krijg een begin- en eindpunt aangereikt, met daartussenin de technische, budgettaire en reglementaire parameters waarmee ik rekening moet houden. Vervolgens moet het resultaat mooi zijn, welke piste ik ook bewandel. Wat je ook tekent, hoe je het ontwikkelt, hoe dan ook. Wat telt is een harmonieuze oplossing als eindresultaat. Daarom werk ik graag samen met Londense architecten, kleermakers van Savile Row, meubelontwerpers, een sportswearfabrikant, Hogan-sneakers, onderzoekers van de Oxford-universiteit met wie ik over nanotechnologie praat, enzovoort. Ik zoek contacten en inspiratie binnen alle domeinen, of ze nu artistiek, technologisch, of wat dan ook zijn. EEN DESIGNER MET DIVERSE INVLOEDEN Marek Reichman is geboren in 1966 en behaalt diploma’s aan de Teesside University van Middlesbrough en het Royal College of Arts in Londen. Hij begint zijn loopbaan in 1991 als designer bij Rover. Vervolgens gaat hij naar het Californische bureau van BMW vooraleer hij bij de Ford-groep aan de slag gaat waar hij zich ontfermt over de luxemerken van de Amerikaanse reus. Daar komt hij in contact met Aston Martin (met Ford als meerderheidsaandeelhouder), waarvan hij in 2005 de hoofddesigner wordt, een positie die hij vandaag nog altijd bekleedt. 29 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.