Miles

Views
4 years ago

Miles Gentleman Driver's Magazine #28

  • Text
  • Elke
  • Produpress
  • Ongeoorloofde
  • Kopie
  • Strikt
  • Verboden
  • Voorafgaande
  • Schriftelijke
  • Toestemming
  • Heel
Miles #28 Een Nieuwe Seizoen Lonkt!

GARAGE BOX & BONHAMS 1 2

GARAGE BOX & BONHAMS 1 2 68 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.

ENGINE ‘IK ZOCHT IETS SPECIALER DAN EEN PORSCHE. OP WEG NAAR MIJN WERK IN BRUSSEL, ZAG IK PLOTS DE ARNOLT BRISTOL IN EEN ETALAGE STAAN’ Hij beschikt over een garage aan zijn huis waar enkele van zijn troetels gestald zijn, maar aan zijn bureau in huis is ook ruimte voor een auto. Een erg smaakvol vormgegeven situatie, waarbij de auto zelfs vanuit de keuken zichtbaar is, zonder storend te zijn. Alsof het een Permeke zou zijn, maar dan met wat meer lawaai… en af en toe een olievlek op de vloer. Goeman is uroloog, maar de liefde voor mechaniek stroomt in de familie door de aderen. en zijn broer ingenieur zijn. De passie voor auto’s kabbelde steeds aan de oppervlakte in het gezin Goeman. ‘Mijn eerste auto was een Fiat 1500 cabrio, met de Osca-motor. De slechtste auto die ik ooit had, hij viel altijd in panne’, lacht Goeman. ‘Ik moest dus dringend ‘iets deftig’ kopen. Dat werd een Porsche 356 B T5, die ik samen met mijn vader en enkele vrienden iets specialer dan een Porsche.’ Het aha-moment kwam er op weg naar het werk. ‘Ik kwam in Brussel voorbij de toonzaal van Vanderveken, en daar stond hij… de Arnolt Bristol.’ 1. In het bureau is plaats voor een auto, perfect om even van te genieten tussen twee mails. 2. onder meer ook nog deze Jaguar en een Porsche 3. Goeman verzamelde is zo mogelijk nog indrukwekkender dan zijn oldtimers 3 US NAVY van opleiding en in de economische malaise in de jaren 30 wandelen gestuurd op zijn eerste job met een patent in plaats van een loon. Een patent voor een buitenboordmotor… in 1939. Arnolt toonde zich ook bezeten door auto’s, en voerde zelf Britse sportwagens in. Maar de drang om zelf beter te doen was te groot. Arnolt toog aan de slag met Britse motoren van onder andere MG en Bristol, en nam voor het koetswerk het Italiaanse huis Bertone en Fran- keukentafel heeft hij inmiddels vol documentatie gelegd. Goeman heeft verschillende Arnolt-modellen, maar hij heeft vooral ook een gigantisch archief opgebouwd rond het merk, tot een asbak uit het bedrijf toe. De auto die aan Goemans bureau staat te pronken, is één van vermoedelijk slechts goed honderd geproduceerde Arnolts. ‘Toen ik hem kocht, was hij grijs. In goede staat, maar hij piepte achteraan toen ik er mee reed. Een heel vervelend geluid, en ik kon de oorzaak maar niet vinden. Tot ik hem op de weegschaal zette, de wagen woog 1.150 kilogram waar hij slechts 910 kilogram hoort te wegen. Hij bleek vol mastiek te zitten en was eigenlijk dringend aan restauratie toe. Het is pas toen dat ik er achter gekomen ben hoe belangrijk deze auto eigenlijk wel was.’ plaats… deze auto. ‘De hele historiek uitspitten heeft natuurlijk tijd gekost, maar toen duidelijk IN HET KLEIN Goeman heeft naast zijn oldtimers nog een tweede bijzondere collectie: trapauto’s. ‘Dat is eigenlijk heel onschuldig begonnen. Mijn eerste heb ik eens in een opwelling op een markt gekocht. Daarna heb ik er van mijn ouders één gekregen voor mijn verjaardag, en dat zijn ze elk jaar blijven doen.’ Het rek in de garage spreekt boekdelen. ‘Eigenlijk is hier plaats voor meer auto’s, maar ja…’ Verzamelen, het is duidelijk iets wat in het bloed zit 69 Elke ongeoorloofde kopie is strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Produpress NV.